Wednesday, November 12, 2008

MUSLIHAT DISEBALIK ARRD08 DI PORT DICKSON

MUSLIHAT DI SEBALIK ARRD 08
13 ~14 Disember 2008 - Port Dickson

Oleh kerana baru-baru ini terdengar desas desus mengenai acara Amateur Radio Reunion Day 08 (ARRD 2008) akan diadakan di Port Dickson penulis rasa perlu mendapatkan penjelasan lanjut apa itu ARRD 08. Penulis mengambil peluang berkunjung ke Port Dickson pada minggu lepas. Semasa berada di Port Dickson penulis sempat bertemu dengan 9M2PD (Harichandra) dan 9W2PD (Rabin) kebetulan 9M2PD adalah pengerusi ARRD 08. Semasa sampai di rumah beliau di Port Dickson penulis begitu kagum melihat tower di perkarangan rumah beliau diatas tower tersebut terdapat 4 element HF Yagi reflector nya agak panjang mengikut 9M2PD panjang element berkenaan ialah 26 kaki. Terdapat juga 2 stack 2 meter yagi dan lain-lain lagi.

Semasa sesi perbualan dengan 9M2PD dan 9W2PD penulis bertanyakan apakah tujuan diadakan ARRD 08 ini. Beliau lalu menyatakan....semasa ditahun 70han...80han dan pertengahan tahun 90han waktu itu katanya hanya ada lesen kelas A sahaja di Malaysia. Pada ketika itu hanya ada satu persatuan sahaja....dan ketika itu apabila ada AGM (Masyuarat Agung) ...biasanya AGM di adakan di Kuala Lumpur. Tiap-tiap tahun di adakan AGM dan ramai dari Ham Radio pada ketika menunggu saat AGM kerana inilah masanya mereka dapat bertemu rakan-rakan ham dari seluruh negara. Ham dari Utara tanah air...pantai timur ...selatan ...Sabah...Sarawak akan datang ke KL...menurut kata beliau lagi bukan saje ham dari negara kita saje yang hadir....Ham dari negara jiran saperti Thailand dan Juga Singapura juga turut hadir dalam AGM

Tapi itu semua sudah menjadi sejarah....ianya tidak lagi ujud sejak dari tahun 2000. Orang-orang lama atau veteran masing-masing membawa haluan masing-masing. Ada diantaranya sudahpun pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya saperti 9M2GL...9M2DS..9M2BS...9M2GV...9M2PN...9M2DW..9M2AV...9M2DD...9M2AA..9M2JL...9M2BG...9M2CK..9M2MX dll. Menurut 9M2PD lagi beliau amat rindu dengan rakan-rakan lama yang biasanya beliau akan ketemu apabila ada AGM pada tahun-tahun 70han..80han dan juga 90 han yang lalu...atas dasar rasa sifat bertanggung jawab beliau kemudian dapat satu idea apa kata kalau kita semua dapat duduk kembali di bawah satu bumbung....lupakan soal politik....kita cerita kita adalah Ham Radio hobi yang disanjung tinggi pada suatu ketika dulu......Tak perlu kita cerita saya dari persatuan itu dan ini.....Disini kita cerita tentang Hobi kita iaitu Radio Amatur atau Ham Radio. Menurut beliau lagi beliau lalu mengumpulkan beberapa org 9Ws yang terdiri dari berbagai persatuan....dan menamakan mereka dengan panggilan ”Amateur Radio Reunion Day 2008” Organizing Committee” Tujuan ARRD 08 ini di buat adalah untuk mengumpul seluruh radio amatur dari tanah air tak kira mereka ini datang dari persatuan atau kelab mana. 9Ws, 9Ms dan juga rakan-rakan dari luar negara juga di jemput hadir.
Menurut kata 9M2PD lagi kebetulan mengikut sejarah ham radio di negara kita bermula pada tahun 1928 jadi kalau di congak 1928 ~ 2008 ia akan menjadi 80 dan dalam masa yang sama kita meraikan 80 tahun ativiti ham radio dinegara kita.....


MINI HAMFEST DAN PENDIDIKAN

Beberapa program akan disediakan dalam ARRD 08 ini antaranya ialah Mini Ham Fest ..pada petangnya pula diadakan sesi berbentuk pendidikan/ilmiah dimana pihak ARRD 08 menjemput Prof. Dr. Ahmad Faizal (9M2DX) salah seorang Prof. yang berkhidmat di Universiti Tun Hussin Oon. Beliau bergiat aktif dalam radio amatur pada suatu ketika dahulu. Beliau banyak membuat kajian mengenai Sains Angkasa dan atmosfeara dan propagasi dan lain-lain lagi beliau telah banyak kali diundang dalam majlis-majlis dialog dan seminar di dalam negara dan luar negara dalam memberi ceramah berkaitan dengan atmosfera , propagasi dan RF. Beliau juga adalah seorang jurutera profesional dan telah menyumbangkan beberapa artikal ilmiah kepada IEEE (Institute Of Electrical and Electronics Engineers) satu badan Profesional yang berpusat di United Kindom beliau juga adalah seorang ahli di dalam IEM (Institut Of Engineers Malaysia atau Institut Jurutera Malaysia) Untuk pengetahuan tuan-tuan semua beliau adalah seorang yang bertanggung jawab yang telah menyediakan kertas kerja berkaitan Micro Satellite yang pertama di Malaysia iaitu ”TIONGSAT” pada suatu ketika dahulu. Ramai dikalangan radio amatur hari ini tidak mengenali beliau. Dan inilah masanya untuk kita mengenali lebih dekat lagi siapa itu 9M2DX. Mungkin ada diantara kita pernah mendengar callsign ini tapi tidak pernah menemui beliau atau mungkin ada diantara kita hari ini tidak pernah mendengar callsign 9M2DX....
Pada malamnya pula diadakan sesi jamuan makan dan suai kenal. Inilah masa nya kita dapat bermesra dan dapat berkenal sesama kita 9Ms...9Ws dan SWL dapat bertukar-tukar pendapat. 9Ws pula dapat mengenali dengan lebih rapat lagi dengan orang-orang veteran 9Ms. Penulis difahamkan ada Ham yang datang dari German , Jepun dan juga dari Singapura yang akan turut serta dalam acara ini. Penulis mengucapkan syabas kepada pihak penganjur yang telah berusaha mengadakan acara ini bukan nya mudah untuk menjemput ham dari German, Jepun dan juga Singapura. Usaha mereka kearah memartabatkan acara ini perlu disanjung tinggi kita patut membantu dan menyokong hasrat mereka ini.

Pada malam nya juga diadakan sessi Dxpedition station-station HF dan juga Satellite
Disediakan oleh pihak penganjur disini anda boleh lihat sendiri dan belajar sedikit sebanyak berkaitan HF, Satellite dan digital.

Penutup
Saya berpendapat inilah masa nya kita semua patut merebut peluang yang ada untuk kita sama-sama menyertai ARRD 08 ini. Penulis rasa inilah masa nya kita patut buangkan apa-apa yang nagatif didalam sanubari kita. Pernah satu ketika ada seorang 9Ws berkata pada penulis kita semua amat rugi kerana tidak dapat berkenal rapat dengan Aruah Hj Idris 9M2GL kerana ilmu dan pengalaman yang ada padanya tidak boleh kita dapati dari gedung-gedung ilmu dinegara kita. Memang benar kata-kata rakan kita ini aruah Haji Idris banyak mempunyai ilmu berkaitan Antenna, Transmitter, CW, RF dll dan comitmentnya dalam mengajar penuntut-penuntut yang ingin mengmbil ujian RAE dan CW amatlah baik mutunya. Penulis boleh katakan disini tidak ada seorangpun sehingga kini yang commited saperti beliau pengalaman nya dalam bidang radio amatur selama lebih berpuluh tahun di bidang Radio Amatur dan diberikan kepada penuntut-penuntutnya amatlah berharga. Semoga roh nya dicucuri rahmat berkat ilmu yang diajarkan oleh beliau.
Marilah kita sama-sama bersatu sebagai ”Radio Amatur” dan sama-sama kita menafaatkan masa yang ada ketika ini. Bukan nya mudah untuk kita bertemu dengan orang-orang lama atau dengan Prof. Dr Ahmad Faizal. Lebih-lebih lagi ilmu yang akan disampaikan oleh Prof. Dr. Ahmad Faizal tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Semoga acara ini berjaya dan terima kasih kepada anggota kumpulan ARRD 08 yang berusaha dan berkerja keras bagi menjayakan acara yang julung-julung kali diadakan ini. Marilah kita sama-sama turun ke Port Dickson meraikan 80 tahun Aktiviti Radio Amatur di Malaysia...

Saturday, September 27, 2008

SCIENTISTS WARN OF CELLPHONE CANCER RISK

This article was taken from The Star 27th Sep 2008
The potential link between mobile telephones and brain cancer could be similar to the link between lung cancer and smoking - something tobacco companies took 50 years to recodnise.....
However society "must not repeat the situation we had with the relationship between smoking and lung cancer where we waited until every 'i' was dotted ant 't' was crossed before warnings were issued. "said David Carpenter directer of the Institute Of Health and Environment at the University of Albany, in testimony before a subcommittee of the US house of Representative Committee on Oversight and reform...............
Ronald Herberman director of the Unversity of Pittsburgh Cancer Institute - one of the top US cancer research centres said that most studies "Claiming that there is no link between cellphones and brain tumours are outdated, had methodological concerns and did not include sufficient numbers of long-term cell phone user" Many studies denying a link defined regular cellphone use as "once a week" he said.
A brain tumour can take dozens of years to devolop, the scientists said....
In addition, a paper published this month by the Royal Society in London found that adolescents who start using cellphones before the age of 20 were five times more likely to develop brain cancer at the age of 29 than those who did'nt use a cell phone.
"Every child is using cellphones all of the time, and there are three billion cellphones users in the world." said Herberman. -AFP

SCIENTIST WARN OF CELLPHONE CANCER RISK

Read Star today....27 Sep 08


The potential link between mobile telephones and brain cancer be similar to the link between lung cancer and smoking - something tobacco companies took 50 yearsto recognise......


Scientist are currently split on the level of danger the biological effects of the magnetic field emitted by celu

Friday, September 19, 2008

SURVIVING A DISASTER

There are steps you can take to help increase your chances of survival when disaster strikes.

Be prepared...If you live in an area where the most desastrous thing that can happen involves being stuck in a traffic jam or spilling coffee on your shirt, there's really no reason to pack a disaster evacaution kit, However, if Murphy's Law is to be believed, disasters are comming, like it or not you better be prepared....

To be continue.....

Thursday, September 18, 2008

BAGAIMANA MEMBUAT ADUAN DAN MENDAPAT JAWAPAN YANG ANDA KEHENDAKI

Kita adalah pengguna kita harus tahu serba sedikit mengenai hak kita sebagai pengguna. Apabila pengguna menghadapi masalah contohnya membeli barangan letrik yang rosak...kerosakan jalan, lampu isyarat, perkhidmatan tidak baik dll.
Hari ini rata-rata ramai pengguna tidak tahu bagaimana membuat aduan. Kebanyakan dari kita hari ini mengadu di tempat yang salah. Ada yang membuat rungutan di yahoo group ada yang cadang ini dan itu ada pula yang tidak puas hati berbincang sesama sendiri. Adakah dengan cara ini akan menyelsaikan masalah?

Sebagai satu contoh.....Hari Raya akan menjelang tidak lama lagi. Perkara ini selalu kedengaran dimana bila saje kita balik dari bercuti di hari-hari perayaan kita akan lihat sampah-sampah bersepah diatas jalan raya ditaman-taman perumahan. Sisuami akan komplain pada si-isteri apalah Majlis Daerah buat...sampah tak dipungut...dan bertabur disana sini...dia orang ini buat kerja apa? Duit kita dia orang pungut....tapi tengok lah balik dari beraya kat taman kita ni bersepah sampah diatas jalan raya. Tiap kali si-suami akan complian pada isterinya sambil membawa kereta ketempat kerja. Persoalan disini adakah dengan mengadu perkara ini pada si-isteri akan menyelsaikan masalah.......silap haribulan suami isteri akan bergaduh........

Apa yang sepatutnya sisuami buat ialah mengadu perkara tersebut ke pihak berkuasa tempatan. Melalui telefon atau terus ke pejabat pihak berkuasa tempatan. Ini cara yang terbaik iaitu kita membuat aduan ditempat yang betul.Belajar dari kesilapan.

Kes Pertama
1. Saya pernah tinggal di Flat Keramat Jaya bersama dengan abang saudara pada tahun 1987 pada ketika itu tidak ada telefon di kediaman kita. Yang ada hanya 4 pondok telefon awam sahaja di kawasan Flat berkenaan. Yang peliknya "Trunking" sudah terpasang dirumah flat berkenaan akan tetapi tiada pendawaian telefon dibuat mengikut kata abang saudara saya dia mengatakan trunking tersebut sudah lama dipasang. Apa yang saya buat suatu hari saya menghantar sepucuk surat kepada Persatuan Pengguna Pulau Pinang meminta pertolongan mereka. Alhamdulilah selang se minggu saya menerima sepucuk surat dari CAP (Consumer Association Of Penang) mereka mengadu perkara ini kepada Syarikat Telekom Malaysia... Selang beberapa minggu kemudian pihak telekom mengutus surat kepada saya. Tiga bulan selepas itu pihak Syarikat Telekom membuat pendawaian dan pemasangan telefon kerumah-rumah kediaman berkenaan......


Kes Kedua
2. Melalui pengalaman pengarang pernah membuat aduan dengan pihak berkuasa tempatan. Perkara ini berlaku disekitar tahun 1995. Pada suatu hari didapati "Monson Drain" dibelakang rumah pengarang tersumbat dan air tidak dapat mengalir dengan baik apabila hujan lebat airnya hampir melimpah keluar...kedalaman air dalam "Monson Drain" ini ialah 15 kaki......oleh yang demikian atas sikap keperihatinan pengarang dikuatiri banjir atau takut anak-anak jiran jatuh kedalam "Monson Drain" berkenaan. Semasa hujan lebat pengarang merakamkan beberapa gambar dimana ketika itu air longkang berkenaan hampir melimpah. Pengarang kemudian membuat surat aduan dilampirkan bersama gambar-gambar yang diambil dan terus di hantar ke pihak berkuasa tempatan. Selama 7 bulan tiada apa-apa tindakan di ambil salepas itu pengarang menghantar salinan surat aduan yang pertama tadi ke Setiausaha Kerajaan Negeri. Untuk pengetahuan pembaca dalam masa seminggu surat tersebut dihantar ke pejabat setiausaha kerajaan negeri barulah ada tindakan...dimana pihak berkuasa menghantar kontraktor untuk membersihkan "Monson Drain" yang tersumbat itu. Maka selesailah masalah yang kami hadapi.


Selang 4 tahun kemudian perkara yang sama berlaku "Monson Drain" berkenaan sekali lagi menghadapi masaalah...kejadian yang sama berulang kembali. Kali ini saya tidak membuat apa-apa aduan ini kerana saya telah melakukan perkara tersebut dimasa yang lalu kali ini saya berharap agar ianya dilakukan oleh jiran-jiran yang lain. Namun tiada siapa yang buat aduan pada suatu hari saya masih ingat lagi di hari Sabtu hujan turun dengan lebat sekali dan apa yang terjadi ialah air "Monson Drain" berkenaan melimpah keluar dan menyebabkan banjir !!!! Hah puas hati saya.....biar semua orang kena.....sebab masing-masing mengharapkan seseorang yang buat aduan tapi tak seorang pun membuat aduan.....macam cerita saya tadi lah masing2 komplain tak kena tempat......Tapi nasib baik tak seteruk mana, banjir berkenaan hanya masuk kedalam rumah saya setinggi 2 inchi...tapi nasib baik hujan reda...kalau hujan turun lagi mungkin banjir berkenaan akan naik berapa kaki saya tak tahu. Pada keesokan hari nya saperti biasa saya mengarang sepucuk surat. Pada hari Isnin pagi-pagi lagi saya sudah berada di kaunter mengadu di Majlis Perbandaran.......kerani yang bertugas dikauter berkenaan menyuruh saya mengisi borang, beliau menghulurkan borang yang dimaksudkan, saya kemudian menyatakan pada beliau "...Saya rasa saya tak perlu mengisi borang ini...lalu saya menghulurkan sekeping surat bersama salinannya sekali yang saya siapkan semalam....lalu saya menyuruh kerani berkenaan Cop kan salinan surat yg saya berikan sebagai bukti surat tersebut diterima oleh Pihak Majlis Perbandaran. Satelah beliau Copkan surat berkenaan. Saya pun terus berlalu dari tempat tersebut. Tuan-tuan hendak tahu Hari Isnin jam 9.00am saya membuat aduan pada Hari Rabu datang sekumpulan pekerja mereka terus membersihkan "Monson Drain" berkenaan.
Persoalan nya mengapa pada kejadian pertama mangambil masa lebih dari 7 bulan untuk melakukannya...dan kenapa pada kejadian kedua hanya mengambil masa 3 Hari? Jawapannya mudah....masa kejadian pertama cara saya membuat pengaduan saperti berikut...Saya mengarang 3 muka surat kemudian disertakan dengan gambar. Itu sahaja. Kejadian kedua cara saya buat aduan lain sedikit.... saya hanya mengarang satu muka surat tapi kali ini saya buat c.c kepada.....1.Setiausaha Kerajaan Negeri. 2.Badan Pencegah Rasuah 3.Biro Pengaduan Awam.......Itu sahaja. Dalam tempoh 3 hari kes saya selesai......Mudah kan.

Dari pengalaman saya, cara yang terbaik untuk membuat aduan adalah surat aduan perlu dicatitkan perkara berikut
:

1. Tarikh . No Rujukan surat.
2. Penerangan ringkas dan padat mengenai aduan.
3. Surat yang di hantar Perlu ada salinan kepada atau (c.c)Biro Pengaduan Awam/FOMCA / dan Jabatan atau Kementerian yang menyelia sesuatu jabatan. mengikut jenis2 aduan.
4. Perlu disimpan salinan surat aduan.
5. Yang paling baik surat aduan tersebut dihantar dengan tangan dan salinan surat berkeaan di chop oleh Jabatan atau Kementerian dan tarikh penerimaan.

Berikut adalah senarai alamat kementerian atau jabatan yang perlu tuan-tuan ketahui
.

Pengurusi
Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia
Off Persiaran Multimedia
63000 Cyberjaya
Selangor
Tel: 03-8688 8000
Fax: 03-8688 1000
Email:
webmaster@cmc.gov.my

Central Regional Office
Level 17, Wisma Masalam
1, Jalan Tengku Ampuan Zabedah C9/C
Section 9
40100 Shah Alam
Selangor
Tel: 03-5518 7701
Fax: 03-5518 7710

Northern Regional Office
Unit 3, Level 11 Menara UMNO
128, Jalan Macalister
10400 Penang
Tel:04-227 1657
Fax:04-227 1650

Eastern Regional Office
Level 2, Bangunan Tabung Haji
Jalan Bukit Ubi
25200 Kuantan
Pahang
Tel: 09-512 1100 / 1119
Fax: 09-515 7566

Southern Regional Office
Suite 7A, Level 7
Menara Ansar, Jalan Trus
80000 Johor Bahru
Tel: 07-226 6700
Fax:07-227 8700

Sabah Regional Office
Level 8, Wisma BSN
Jalan Kemajuan, Kamarunsing
88000 Kota Kinabalu
Sabah.
Tel: 088-268 978
Fax: 088-253 205

Sarawak Regional Office
Level 5 (North), Wisma STA
26 Jalan Datuk Abang Abdul Rahim
93400 Kuching, Sarawak
Tel: 082- 331 900
Fax: 082- 331 901

Ketua Setiausaha
Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi
Block E4/5 Parcel E
Pusat Pentadbiran Kerajaan
62668 Putrajaya
Tel: 03-8883 6000
Fax: 03-8889 3712
e-mail :
webmaster@ktak.gov.my


  • Suruhanjaya Tenaga 
    No. 12, Jalan Tun Hussein. 
    Precinct 2,. 62100, Putrajaya.
  • Ketua Pengarah
    Biro Pengaduan Awam
    Jabatan Perdana Menteri
    Aras 6, Block B1, Kompleks JPM
    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
    62502 Putrajaya

    FOMCA
    NO:10-1 Bangunan SKPPK
    Jalan SS9A/17
    47300 Petaling Jaya
    Selangor

    Consumers Association Of Penang
    10 Jalan Masjid Negeri
    11600 Pulau Pinang

    Penutup
    Saya telah banyak kali membuat aduan kepada pihak2 kerajaan dan banyak perkara yang telah selesai...antara nya ialah:

    Kementerian Tenaga Air Dan Komunikasi
    Kementerian Kesihatan
    Telekom Malaysia
    Pihak Berkuasa Tempatan dll.

    Janganlah takut untuk membuat aduan kita harus tahu hak kita sebagai seorang pengguna. Dan adulah ke tempat yang betul. Kita harus bertindak kita janganlah membiarkan sahaja orang lain membuat aduan dipihak kita. Sepatutnya kita harus tampil kehadapan dan bertanggung jawab kepada diri kita dan keluarga kita. Yang kedua sekurang-kurang nya kita telah membantu rakan-rakan atau jiran kita yang lain melalui aduan yang kita buat..ada ketika nya dengan aduan yang kita buat dan tindakan yang diambil oleh pihak yang bertanggungjawab membantu menyelamatkan nyawa orang lain. Fikir-fikirkan lah.......

    Wednesday, September 17, 2008

    BAGAIMANA MEMBUAT ADUAN DAN MENDAPAT JAWAPAN YANG BAIK

    Kita adalah pengguna kita harus tahu serba sedikit mengenai hak kita sebagai pengguna.
    Apabila pengguna menghadapi masalah contohnya membeli barangan letrik yang rosak...kerosakan jalan, lampu isyarat, perkhidmatan tidak baik dll.
    Hari ini rata-rata ramai pengguna tidak tahu bagaimana membuat aduan. Kebanyakan dari kita hari ini mengadu di tempat yang salah. Ada yang membuat rungutan di yahoo group ada yang cadang ini dan itu ada pula yang tidak puas hati berbincang sesama sendiri. Adakah dengan cara
    ini akan menyelsaikan masalah?
    Sebagai satu contoh.....Hari Raya akan menjelang tidak lama lagi. Perkara ini selalu kedengaran dimana bila saje kita balik dari bercuti di hari-hari perayaan kita akan lihat sampah-sampah bersepah diatas jalan raya ditaman-taman perumahan. Sisuami akan komplain pada si-isteri apalah Majlis Daerah buat...sampah tak dipungut...dan bertabur disana sini...dia orang ini buat kerja apa? Duit kita dia orang pungut....tapi tengok lah balik dari beraya kat taman kita ni bersepah sampah diatas jalan raya. Tiap kali si-suami akan complian pada isterinya sambil membawa kereta ketempat kerja. Persoalan disini adakah dengan mengadu perkara ini pada
    si-isteri akan menyelsaikan masalah.......silap haribulan suami isteri akan bergaduh........
    Apa yang sepatutnya sisuami buat ialah mengadu perkara tersebut ke pihak berkuasa tempatan. Melalui telefon atau terus ke pejabat pihak berkuasa tempatan. Ini cara yang terbaik
    iaitu kita membuat aduan ditempat yang betul.
    Belajar dari kesilapan.
    Kes Pertama
    1. Saya pernah tinggal di Flat Keramat Jaya bersama dgn abang saudara pada tahun 1987 pada ketika itu tidak ada telefon di kediaman kita. Yang ada hanya 4 pondok telefon sahaja di kawasan Flat berkenaan. Yang peliknya "Trunking" sudah terpasang dirumah falt berkenaan akan tetapi tiada pendawaian telefon dibuat mengikut kata abang saudara saya dia mengatakan trunking tersebut sudah lama dipasang. Apa yang saya buat suatu hari saya menghantar sepucuk surat kepada Persatuan Pengguna Pulau Pinang meminta pertolongan mereka. Alhamdulilah selang se minggu saya menerima sepucuk surat dari CAP mereka mengadu perkara ini kepada Syarikat Telekom Malaysia... Selang beberapa minggu kemudian pihak telekom mengutus surat kepada saya. Tiga bulan selepas itu pihak Syarikat Telekom membuat pendawaian dan pemasangan telefon kerumah kediaman berkenaan.......
    Kes Kedua
    2.Melalui pengalaman pengarang pernah membuat aduan dengan pihak berkuasa tempatan. Perkara ini berlaku disekitar tahun 1995. Pada suatu hari didapati "Monson Drain" dibelakang rumah pengarang tersumbat dan air tidak dapat mengalir dengan baik apabila hujan lebat airnya hampir melimpah keluar...kedalaman air dalam "Monson Drain" ini ialah 15 kaki......oleh yang demikian atas sikap keperihatinan pengarang dikuatiri banjir atau takut anak-anak jiran jatuh kedalam "Monson Drain" berkenaan. Semasa hujan lebat pengarang merakamkan beberapa gambar dimana ketika itu air longkang berkenaan hampir melimpah. Pengarang kemudian membuat surat aduan dilampirkan bersama gambar-gambar yang diambil dan terus di hantar ke pihak berkuasa tempatan. Selama 6 bulan tiada apa-apa tindakan di ambil salepas itu pengarang menghantar salinan surat aduan yang pertama tadi ke Setiausaha Kerajaan Negeri. Untuk pengetahuan pembaca dalam masa seminggu surat tersebut dihantar ke pejabat setiausaha kerajaan negeri barulah ada tindakan...dimana pihak berkuasa menghantar kontraktor untuk membersihkan "Monson Drain" yang tersumbat itu. Maka selesailah masalah
    yang kami hadapi.
    Selang 4 tahun kemudian perkara yang sama berlaku "Monson Drain" berkenaan sekali lagi menghadapi masaalah...kejadian yang sama berulang kembali. Kali ini saya tidak membuat ape-ape aduan ini kerana saya telah melakukan perkara tersebut dimasa yang lalu kali ini saya berharap agar ianya dilakukan oleh jiran-jiran yang lain. Namun tiada siapa yang buat aduan pada suatu hari saya masih ingat lagi di hari Sabtu hujan turun dengan lebat sekali dan apa yang terjadi ialah air "Monson Drain" berkenaan melimpah keluar dan menyebabkan banjir !!!! Hah puas hati saya.....biar semua orang kena.....sebab masing-masing mengharapkan seseorang yang buat aduan tapi tak seorang pun membuat aduan.....macam cerita saya tadi lah masing2 komplain tak kena tempat......Tapi nasib baik tak setruk mana banjir berkenaan ia nya masuk kedalam rumah saya setinggi 2 inchi...tapi nasib baik hujan reda...kalau hujan turun lagi mungkin banjir berkenaan akan naik berapa kaki saya tak tahu.
    Pada keesokan hari nya saperti biasa saya mengarang sepucuk surat. Pada hari Isnin pagi-pagi lagi saya sudah berada di kaunter mengadu di Majlis Perbandaran.......kerani yang bertugas dikauter berkenaan menyuruh saya mengisi borang, beliau menghulurkan borang yang dimaksudkan, saya kemudian menyatakan pada beliau "...Saya rasa saya tak perlu mengisi borang ini...lalu saya menghulurkan sekeping surat bersama salinannya sekali yang saya siapkan semalam....lalu saya menyuruh kerani berkenaan Cop kan salinan surat yg saya berikan sebagai bukti surat tersebut diterima oleh Pihak Majlis Perbandaran. Satelah beliau Copkan surat berkenaan. Saya pun terus berlalu dari tempat tersebut. Tuan-tuan hendaka tahu Hari Isnin jam 9.00am saya membuat aduan pada Hari Rabu datang sekumpulan pekerja mereka terus membersihkan "Monson Drain" berkenaan.
    Persoalan nya mengapa pada kejadian pertama mangambil masa lebih dari 6 bulan untuk melakukannya...dan kenapa pada kejadian kedua hanya mengambil masa 3 Hari? Jawapannya mudah....masa kejadian pertama cara saya membuat pengaduan saperti berikut...Saya mengarang 3 muka surat kemudian disertakan dengan gambar. Itu sahaja. Kejadian kedua cara saya buat aduan lain sedikit.... saya hanya mengarang satu muka surat tapi kali ini saya buat c.c kepada.....1.Setiausaha Kerajaan Negeri. 2.Badan Pencegah Rasuah 3.Biro Pengaduan Awam.......Itu sahaja. Dalam tempoh 3 hari kes saya selesai......Mudah kan.
    Dari pengalaman saya, cara yang terbaik untuk membuat aduan adalah surat aduan perlu dicatitkan perkara berikut:
    1. Tarikh . No Rujukan surat.
    2. Penerangan ringkas dan padat mengenai aduan.
    3. Surat yang di hantar Perlu ada salinan kepada atau (c.c)Biro Pengaduan Awam/FOMCA /
    dan Jabatan atau Kementerian yang menyelia sesuatu jabatan. mengikut jenis2 aduan.
    4. Perlu disimpan salinan surat aduan.
    5. Yang paling baik surat aduan tersebut dihantar dengan tangan dan salinan surat berkeaan
    di chop oleh Jabatan atau Kementerian dan tarikh penerimaan.
    Berikut adalah senarai alamat kementerian atau jabatan yang perlu tuan-tuan tahu.
    Pengurusi
    Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia
    Off Persiaran Multimedia
    63000 Cyberjaya
    Selangor
    Ketua Setiausaha
    Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi
    Block E4/5 Parcel E
    Pusat Pentadbiran Kerajaan
    62668 Putrajaya
    Tel: 03-8883 6000Fax: 03-8889 3712e-mail : webmaster@ktak.gov.my
    Ketua Pengarah
    Biro Pengaduan Awam
    Jabatan Perdana Menteri
    Aras 6, Block B1, Kompleks JPM
    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
    62502 Putrajaya
    FOMCA
    NO:10-1 Bangunan SKPPK
    Jalan SS9A/17
    47300 Petaling Jaya
    Selangor
    Consumers Association Of Penang
    10 Jalan Masjid Negeri
    11600 Pulau Pinang
    Penutup
    Saya telah banyak kali membuat aduan kepada pihak2 kerajaan dan banyak perkara yang telah selasai...antara nya ialah:
    Kementerian Tenaga Air Dan Komunikasi
    Kementerian Kesihatan
    Telekom Malaysia
    Pihak Berkuasa Tempatan dll.
    Janganlah takut untuk membuat aduan kita harus tahu hak kita sebagai seorang pengguna.Dan adulah di tempat yang sesuai. Kita harus bertindak kita janganlah membiarkan sahaja orang lain membuat aduan dipihak kita. Sepatut kita harus tampil kehadapan dan bertanggung jawab kepada diri kita dan keluarga kita. Yang kedua sekurang-kurang nya kita telah membantu rakan-rakan atau jiran kita yang lain melalui aduan yang kita buat..ada ketika nya dengan aduan yang kita buat dan tindakan yang diambil oleh pihak yang bertanggungjawab membantu menyelamatkan nyawa orang lain. Fikir-fikirkan lah.......

    Sunday, August 31, 2008

    A SHORT HISTORY OF WIRELESS COMMUNICATION IN THE FEDERATION OF MALAYA

    BC 610 TRANSMITTER


    I wonder how many of you have pondered as to the beginning of this means of communication in this country. Its origin maybe traced back to the disastrous floods of 1926 in Pahang when many lives and much property was lost. In those days wireless communication only existed at the Coast Stations of Penang (at Penaga) and Singapore (at Paya Lebar) and those Coast Stations only provided communication with ships at sea, on the international marine frequency of 500 kcs (popularly knows as 600 metres). During the floods, all land line communication in the affected areas was interrrupted: Pahang being the worst State thus affected. It was decided to have a system of floods warning right from the upper reaches of the Pahang River to its mouth. A scheme of installing Wireless Stations suitably was driven up and equipment ordered. The places selected were:

    1. Kuala Lipis - On top of Bukit Buis, where the present metrological station is.
    2. Temerloh - Near the Temerloh Club, behind the A.D.O' s bungalow. Temerloh is right on the bank of the Pahang River and is roughly halfway down the river. It was the official residence of the Tengku Mahkota of Pahang.

    3. Mentakab - Behind the Rest House, on top of the Hill near the railway Station. Mentakab is the Railway Station for Temerloh and during a flood, communicationwas cut off between these two towns due to the low-lying land between them.

    4. Kuala Pahang - At the mouth of the Pahang River, behind the Rest House and facing the China Sea. Kuala Pahang is only 5 miles from Pekan, the seat of the ruler of the state.

    5. Kuantan - Chief town on the East Coast.
    The Post and Telegraph Department was given the old Police Ammunition Store in a remote part of the town on top of Petaling Hill (Present Petaling Hill Station) for use as an experimental wireless station. This building was just one four- walled room with two windows and one door. This was partitioned into two rooms by the Department making one half to be used for Radio Equipment and the other for batteries, Power Supply and charging equipment.
    The first radio equipment odered was two Marconi type S250 Short Wave Transmitters with type RG24 Marconi Shortwave Receivers and two Marconi type XMDI Mediumwave Transmitters with Mediumwave Receivers. The shortwave equipment was for telegrapy and the Mediumwave for telephony operation. The Engineer in charge then (oficially called Engineer -operator) was Mr. S.R Drayton (later Senior Engineer Wireless). He had one Asst. Mr. W.G. Oakes who was later joined by Mr. P.H.F George and in 1931 by Mr. W.C Gee from Hong Kong.
    Application from volunteers from Department staff for training Wireless operating were called for the and the first to be taken in were, among others Messrs. I. Bain (VS2CB) and S. Thirunvakarasu. These were followed early in 1929 by Messrs. Chan Pak Seng, Teja Singh, Harbak Singh (VS2AZ), E. Suppiah, G. Harikrishanan and C.S Arumainaygam.
    After a few months of training the operators were sent out to man the various Stations and the first billeting in about January 1929 was as follows:

    Kuala Pahang - Mr. S. Thirunavakarasu
    Kuala Lipis - Mr. C.S. Arumunaiyagam
    Temerloh - Mr. Arulsamy
    Mentakab - Mr. I Bain (VS2CB)
    Kuantan - Mr. O. A Filmer

    At Petaling Hill and Kuantan in 1929 and Kuantan, in 1929 the equipment consisted of S250 Marconi Shortwave Transmitter, with R.G 24 type Receiver and associated power plant.
    The S250 Transmitter alloted to Kuantan was installed in a lorry with the petrol driven generator and mast in another, and en route to Kuantan, test were carried out from many places to select possible sites for future station. On arrival at Kuantan the station was operated from this lorries for some time and then installed in an old dilapidated bungalow at Teluk Sisek near the A.D.O's bungalow. This station remained here until 1939 when a new permenant building (the present one) at Tanah Puteh was erected and new all-mains equipment installed therein.
    At the flood Emergency Stations - Kuala Lipis, Temerloh, Mentakab and Kuala Pahang, the equipment consisted of one local made transmitter (a one valve -MT11 - Hartley oscillator job) and a shortwave receiver which varied with each station, being either Marconi, Igranicor Philips type. These transmitters were powered by rotary convertors running on 32 volt batteries, for charging Delco Petrol Generators were installed at each station. The receivers had their filament supplies tapped off the main battery and dry batteries were used for H.T Supply.
    Starting off in 1929, these stations were installed hurriedly even in rooms adjoining kitchens of rest houses as at Mentakab and Kuala Pahang and later permenant building were erected.

    You may wonder why Kuala Pahang was chosen and not Pekan where H.H the Sultan of Pahang has his Istana. It was originally intended to erect this station at Pekan but upon arrival these information was received that the whole town of Pekan used to be under water during heavy floods, hence the hurried switchcover to Kuala Pahang, about five miles away.
    In those days the only overland approach to Pekan was by boat from Temerloh the Kuantan-Pekan road being non existant. The journey from Temerloh to Pekan a distance of about 129 miles took a little over a day and half with a night stop at Lubuk Paku (approximately half way down river). We had to sit on wooden benches of the motor boat for 8 hours at a stretch. There was an alternative route by sea from Singapore or Kuantan up to Kuala Pahang, where lighters or small motor boats would meet the Straits Steamships boats in the open sea, but this was only possible for a few months of the year when the sea was not rough. During the monsoon period it was often dificult to unload cargo or disembark passengers as the lighters or prahus could not go near the boats due to very rough sea and on many occasions I have seen the Straits Steamship boats of the LIPIS class being tossed about so much that their propellors could be seen from the shore when their sterns were showing above the water due to the severe rolling.
    These station provided very good services for the purpose for which they were erected. Whenever rain fell in the upper reaches of the Pahang River , the water rose say ten feet at Kuala Lipis, this was at once communicated to all the other stations inthe network and at once teh authorities at Temerloh and Pekan knew, when and towhat height, to expect the flood water to reach their place, and immediate warning were given to the civil population to evacuate to safer ground where necessary. It took approximately two days for floods water from Kuala Lipis area to reach peak level at Temerloh and another two days for them to reach peak level at Pekan. During monsoon periods and whenever floods seemed imminent all stations had to keep up 24 hour watches and give hourly readings of the flood levels warnings, other urgent messages were also handled.
    All these stations including the main stations at Kuala Lumpur and Kuantan started operating in the 40 meter Amateur band and also had Amateur Call-signs as under:

    Kuala Lumpur - VS2AH
    Kuala Lipis - VS2AK
    Mentakab - VS2AM
    Kuantan - VS2AG
    Temerloh - VS2AL
    Kuala Pahang - VS2AP
    These callsigns continued until 1931 when our stations were registered at Berne and alloted Z callsigns.
    At about the same time 1929 and at the request of the Police Dept. , a Radio-Telephone service was opened between Port Swettenham and Pulau Ketam, the Marconi type XMDI TRansmitters and associated receivers being installed at each Police Station. The frequency used was in the region of 1500 Kcs. Also a coastStation for Shipto Shore working was opened in Port Swettenham in 1930 with the call sign of ZCD and under the charge of Mr. O.A. Filmer. This station was to take over all traffic from shipping which were to call at this port. This only lasted for a short period as the number of messages handled were so few that it was found not economical to keep it going.
    After closing down of the Port Swettenham coast station, the transmitter, a Marconi 1/2 KW, was brought to Kuala Lumpur and ued for test Broadcast transmission on about 220 meters.
    A society called the Malayan Amateur Radio Society was formed by some enthusiasts among them being Messrs. W.J.A Mallon of Cumberbatch & Co. A.N. Farqharson of Hallam & Co. and Dr. Byron of the Institute for Medical Research, James Macintosh (VS2AA) and Mr Loke Yaik Foo. Programmers for these broadcast transmission were supplied by this Society and consisted of gramophone records loaned by the local music dealers Messrs. Moutrie & Co. and Robinson Piano Co. On some occasions live programmers were tried out from the Selangor Club. Later, a garage at Petaling Hill was converted into a Studio and news and live items were broadcast.
    For a start, this broadcasting was done on three days a week from 6.30pm to 8.30pm. For about a year these broadcasts remained on medium wave and after the installation of a new Shortwave Radio-Telephone Transmitter at Petaling Hill, these broadcast were changed to Shortwave 48.92 meters. This Radio society closed down after some time but the Post and Telegraph Dept. carried on these broadcasts which eventually became a daily affair. From the outbreak of the second world war in 1939 a half hour in the early morning was added for relaying the BBC news bulletin. The last official news bulletin bradcast from this station was at 8.30 am on the 7th January 1942 just before the station was militarily evacuated.
    In 1930, normal telegraph traffic was started between Kuala Lumpur and Kuantan replacing the landlines used, and to enable duplex working to be carried out Receiving Stationwas built at Kenny Road in the Lake Gardens area of Kuala Lumpur in 1931. A shortwave Radio -Telephone Transmitter -Marcony Type S3A was installed at Petaling Hill in 1931 and Radio-Telephone test carried out with Bandung and Bangkok and after the successfull completion of this test Radio Telephone Services were opened with these countries. These Radio Telephone services were extended later to Saigon and Manila. A Radio Telephone service to the U.K was made available via Bandung and Amsterdam. Due to these expanding Radio-Telephone services, a Marconi Radio Terminal equipment complete with echo-suppressors and secrecy device was ordered and installed in Kuala Lumpur Telephone Exchangein 1938. Before this installation, we only had hybrid terminations at our end.
    When this type S3A transmitter was installed, it was used for Radio-telephone in the day time and for broadcasting in the evenings on 48.92 meters. Local and BBC news were relayed in addition to other programmes as mentioned above.
    When the Receiving Station at Kenny Road was ready in 1931 a W/T service was made available on request to the RAF and Civil Air Lines operating those days-the Imperial Airways and the KLM (Dutch).
    Due to success of the Radio Telephone services, a large programme of expansion was plotted out and a new Transmitting Station built at Cochcrane Road and completed in 1941. The first equipment to be installed at the station was new Marconi SWB8 R/T Transmitter but before the installation was completed war came to this country and this equipment was dismantled and taken to Singapore.
    Experiment in V.H.F were carried out in the late thirties by W.C Gee who was an ardent advocate of V.H.F communication in this country. All V.H.F transmitters and receivers were locally built at Petaling Hill. At one time (1940) round the clock VHF test were carried out between Petaling Hull and Kuantan (Bukit Ubi) on about 60 Megacycles using a turntile array Petaling Hill and an ordanary dipole at Kuantan end. Result were very variable ranging from strength to complete fadeouts.
    A system of Air Raid warning was in use in Kuala Lumpur during the Japanese attack on Malaya using this VHF system. A number of VHF receivers on a fixed frequency, built at Petaling Hill, were installed at the main Siren Control stations in Kuala Lumpur and in addition at all the Civil Defence A.R.P sector post all over the town, including the main operations room below the P.W.D building. At Petaling Hill on receipt of an Air Raid alarm from the observation posts we would play a recordingof an "alert" on hearing which the siren post would switch on their sirens for warning the public, and the A.R.P Wardens would muster for appropriate action. The same thing applied for the "all clear." There were occasions when we would not receive any warning from the observation posts and the first notice we would get, was bombs falling on the K.L airfield, on seeing and hearing which we would put onthe "alert" record and run the shelter nearby expecting bombs to fall on the station at any moment, for the enemy planes would always pass over the wireless station after releasing bombs on the airfield, due to its close proximity.

    After the war in 1947 for the first time, wireless stations were installed at Kuala Trengganu using RCA type 4332 Transmitters at Kota Bharu using BC 610 Transmitters.

    Further for supplementing the land lines and also to act as a standby in case of land line failures for variuos causes, ex -Army AN/TRC type VHF Frequency Modulated equipment was used to provide three-channel services from Kuala Lumpur to Kuala Lipis , Trengganu, Kuantan and Penang using Frasers Hill as a relay Station, for the East Coast side, and adding Maxwells Hill for the circuit to Penang. Later in 1952 due to the emergency one link was opened to Singapore with repeaters in Malacca, Kluang and Mount Faber. These circuits were replaced with 48 channel Marconi HM 100VHF equipment in 1954 and these in turn have been superseded by 600 channel and 960 channel microwave equipment carrying circuits from Kuala Lumpur to Penang and Singapore.


    BROADCASTING DURING THE OCCUPATION

    A few month before the Japanese occupation of Kuala Lumpur their Broadcasting section arrived, and was alloted the top of Bluff Road Hill (Old Police Depot) for the transmitting equipment. For a start they brought along a 50 watts medium wave trans mitter operating about 250 meters. After installing this up in the old Police canteen building (beside the barracks and on top of the Railway tunnel which run under this hill) regular programmers were started with recorded music and newscast. Meanwhile the whole building of Messrs. Guthrie & Co in Java Street (Mountbatten Road) was taken over for the administration and studios of this Broadcast section.

    A few month later a 10 KW Medium wave Broadcast Transmitter was received from Japan and this was installed in the long barracks situated at the centre of this hill top. This transmitter incidentally was of standard telephones and cable (British) manufacture with Japanese power supply equipment. All this equipment occupied most of the two floors of this barracks. Two self supporting towers ex Cochrane Road (Telecoms Station) were erected here after necessary repairs, these having been blown down with guncotton charges during the military evacuation.

    A large cooling well was dug by the side of this barracks for the circulation of water for cooling the large watercooled valves used for this transmitter, and suitable pumping machinery installed for this.

    The call-sign alloted to Kuala Lumpur was JMBK (Japanese Callsign)
    A large and very comprehensive counterpoise earth was buried all over the place.
    Although considerable power was rediated reception in Malaya was not as expected, for this station could hardly be heard in Penang or Singapore by curiously enough good reports were received from Bangkok and Sumatra. the aerial was a T type running broadside to North and South which should normally have given better results to Penang and Singapore. It is therefore suspected that there are some heavy mineral deposits North and South of Bluff Road to account for this great absorption in this directions.

    Towards the end of 1942, it was proclaimed by the Occupation authorities that all Radio sets should be brought in to stipulated depots and have their shortwave portion sealed so that no one would be able to receive any station except the local medium wave official broadcast. At these depots, the wave hand switches were locked in the medium wave positions and sealed with lead seal's and wire and in addition to this the oscillator coils of the other shortwave bands were shorted out and in some states these oscillator coils were altogether taken out of the sets. Anyone found listening in on unsealed Radios were liable to have their heads chopped off.

    On the arrival of the liberation forces a broadcast was made from this Guthrie Building Studios by General Roberts and thereafter the broadcasting was carried on during the British Military Administration from then until the present studios of Radio Malaya in Young Road (ex wards of the old Tanglin Hospital) were ready. A new Transmitting station was built at Kajang and a completion of this the transmitter at Bluff Road closed down and the buildings handed back to Police Dept.

    Harbak Singh 9M2AZ (EX VS2AZ)

    READERS PLEASE NOTE THAT THIS ARTICLE WAS FIRST PUBLISHED IN JANUARY/FEBRUARY 1957 (JOURNAL OF THE MALAYAN AMATEUR RADIO TRANSMITTERS' SOCIETY)
    P/S Will try to get some photos of the Petaling Hill and also the previous Jabatan Telekom
    Cochrane Road....I remember most of the old timers used to apply AP from this office.
    De 9M2AU

    Thursday, August 21, 2008

    QSL CARD


    I INI ADALAH QSL CARD DARI RADIO TEXAS




    INI ADALAH QSL CARD DARI RADIO STESEN PENNSYLVANIA U.S.A


    INI ADALAH QSL CARD DARI SUARA MALAYSIA








    INI ADALAH QSL CARD DARI STESEN RADIO AMATUR


    INI ADALAH QSL CARD DARI RADIO CANADA INTERNATIONAL


    INI ADALAH QSL CARD DARI RADIO RUMANIA



    SEMENTARA YANG INI PULA ADALAH QSL CARD DARI RADIO UNITED ARAB AMERIT



    INI ADALAH QSL CARD DARI STESEN RADIO AMATUR



    INI ADALAH QSL CARD DARI STESEN RADIO AMATUR




    INI ADALAH QSL CARD DARI RADIO KUCHING



    Apa itu QSL Card?


    OSL Card biasanya sebagai satu bukti yang stesen radio amatur telah berhubung dengan stesen yang lain. Jika kita hanya menunjukan buku log mungkin ada orang akan mengatakan sape-sape pun boleh tulis mengatakan sipulan-sipulan telah berkomunikasi dengan stesen amatur contohnya dari German dll. Untuk membuktikan yang kita telah berhubung dengan stesen berkenaan maka QSL card di perlukan. Ada ketika QSL card ini penting untuk claim award contohnya DXCC Award dan lain-lain Award di Malaysia kita ada "WAMA Award" WAMA membawa maksud "Work All Malaysian Award" di keluarkan pada mana-mana stesen Radio amatur yang telah berhubung minimum sebanyak 10 stesen dari 9M2, satu stesen 9M6 dan satu stesen lagi dari 9M8 kesemuanya menjadi 12 stesyen dengan photostat QSL Card 12 stasen yang di terima mana-mana stesen radio amatur didalam dan diluar negara boleh memohon mendapat WAMA Award ini dengan menghantar terus salinan photostat QSL Card ke AWARD Manager iaitu 9M2FK dan beliau akan mengeluarkan "WAMA AWARD"


    Ada lagi satu award yang di keluarkan di Malaysia ialah "HAMA AWARD" membawa maksud "Heard All Malaysian Award" award HAMA ini dikeluarkan kepada SWL . Untuk pengetahuan pembaca semua, SWL juga mempunyai QSL card apabila SWL-SWL ini mendengar stesen-stesen radio amatur berhubung SWL ini akan menghantar QSL card mereka kepada stesen Radio Amatur berkenaan dan biasanya SWL-SWL ini memohon agar stesen radio amatur berkenaan menghantar QSL Card kepada mereka kembali.......tujuan nya sama juga satu sebagai bahan bukti yang mereka telah dengar stesen Radio Amatur berkenaan selain dari buku log yang mereka simpan. Jika SWL ingin memohon apa-apa award yang dikeluarkan oleh mana-mana organisasi mereka akan buat perkara yang sama photostat dan hantar kepada award manager.


    Ada lagi satu jenis QSL card dimana dikeluarkan oleh stesen-stesen Radio Broadcast saperti Radio Netherlands International, Radio Australia, All India Radio dan lain-lain stesen radio broadcast. Sebagai contoh apabila kita mendengar stesen broadcast berkenaan kita boleh menulis surat dan hantar report ..saperti Program Apa yang kita dengar ...Tarikh...Masa dan Signal Report....


    Oleh kerana masa tidak mengizinkan saya sudah lama tidak monitor di broadcast , sekali sekala tu ada lah tapi tak lah serius saperti dulu. Oleh yang demikian saya berhubung dengan 9W2NWA saudara Anuar dari Kajang beliau menyatakan pada hari ini dengan kehadiran internet setesen-setesen yang saya nyatakan diatas tidak lagi keluarkan QSL card.


    Cuma setesen radio dari Estern Block sahaja yang masih mengeluarkan QSL card saperti negara-negara Romania, Austria, Slovak Repubilc, Montinigro, serbia dll. dan juga setesen yang memancar di Medium Wave masih lagi menghantar QSL Card.


    Untuk pengetahuan sidang pembaca En. Anuar 9W2NWA adalah seorang SWL yang aktif beliau mendapat callsign 9W2NWA mungkin dua atau tiga tahun yang lalu. Saya rasa beliau aktif monitor di Short Wave sejak tahun 70han lagi atau sebelumnya beliau bukan saje monitor di Broadcast station sahaja bahkan masa beliau SWL beliau selalu monitor di 40meter Ham Band 7.040 dll. Beliau banyak mengumpul QSL card dari broadcast setesen dan juga QSL card dari radio Ham. Beliau pernah memberitahu saya beliau suka mendengar QSO di 40meter , beliau pernah menyatakan pada saya beliau sering mendengar 9M2DW, 9M2FK, 9M2AR, 9M2SB,9M2GV DLL berqso di 40 meter satu ketika dahulu. Ini menunjukan beliau berpengalaman dalam bidang SWL ini lebih berpuluh tahun.


    Semasa aruah Datuk Tan (9M2DW) aktif satu ketika dahulu saya masih teringat lagi di tahun 1977 ketika itu saya masih lagi SWL dan menuntut di sekolah menengah boleh dikatakan tiap2 petang saya akan monitor di 40 meter. Tepat jam 6.00ptg kita akan dengar.....CQ...CQ..CQ CQ 40 CQ 40 CQ 40 this is NINE MIKE TWO DANCING WITCHES ....NINE MIKE TWO DELTA WHISKEY......NINE MIKE TWO DANCING WITCHES...CALLING CQ AND STANDING BY........lepas itu kita akan dengar setesen-setesen saperti 9M2FR,(NINE M TWO FATHER ROBERT) 9M2EG(NINE M TWO EKOR GAJAH), 9M2GL (NINE M TWO GOLOK LIMA),9M2RB (9M2 ROMEO BAKER), 9M2RS (NINE M TWO RASA SAYANG).9M2GV( 9M2 GEORGE VICTOR)9M2SB...(9M2 SAMBAL BELACAN)....9M2MW (NINE M TWO MIKE WILLIE).9M2FK (9 MIKE TWO FOX KILO), 9M2RI (NINE M TWO RED INDIAN) 9M2CM (9 MIKE TWO CONGO MAN) 9M2FZ(NINE MIKE 2 FOXTROT ZULU) 9M2AV (NINE MIKE 2 APPLE VICTOR) DAN LAIN-LAIN LAGI.....perkara yang saya sebut ini hanya kenangan dimasa lalu semasa saya SWL.


    Untuk pengetahuan sidang pembaca sekelian terdapat beberapa orang lagi SWL saperti SWL Amin dan ada seorang lagi seorang pensyarah UKM dan ada beberapa orang lagi dinegara kita mereka-mereka ini semua masih lagi aktif monitor tapi sampai hari ini mereka tidak mahu mengambil RAE. Mengapa?


    Pada pendapat saya ada dua faktor.....

    1. Mereka tiada masa nak ambil RAE

    2. Mereka tidak berminat untuk bercakap mereka lebih gemar monitor di broadcast

    dan Ham Band.


    Tapi untuk pengetahuan sidang pembaca sekelian mereka mempunyai beberapa jenis receiver....yang berkeupayaan monitor di broadcast dan juga di ham band. Yang lebih menarik lagi ada kalangan mereka ini memang benar-benar berpengetahuan dalam Radio Receiver........ada diantaranya lebih pakar dari ham.....ini bukan lawak -lawak dan bukan cerita kosong.......saya tahu ada diantara mereka ini benar-benar pro......9Ms dan 9Ws pun boleh tinggal kebelakang.....


    Apa itu QSL Bureau?


    QSL Bureau adalah pihak yang menguruskan QSL Card Ada Inward dan Outward.

    Apa itu Inward...Inward adalah semua QSL yang diterima dari luar negara biasanya kita terima beratus dari Jepun...US UK dan lain2 negara...dan salepas itu diagihkan menurut Callsign dan diberikan kepada penerima di Malaysia contohnya. Sementara rakan-rakan kita disini yang mahu menghantar QSL card kalau yang betul2 aktif mereka akan gunakan perkhidmatan QSL Bureau...ini adalah untuk menjimatkan kos penghantaran bayang kan kalau anda ada beratus QSL Card yang hendak di hantar ke belbagai negara berapa Kos Stem anda?

    Outward QSL Manager:

    Adalah semua QSL Card yang diterima dari ahli2 Radio Ham yang hendak dihantar ke luar negara di kumpulkan dan tugas Out Ward QSL Manager adalah mengagihkan semua QSL card berkenaan mengikut negara-negara yang hendak dihantar.


    Apa itu QSL Direct?

    Ia membawa maksud QSL Card berkenaan dihantar terus kealamat kita atau DIHANTAR terus kealamat penerima.


    Seperkara lagi didalam QSL card Radio Amatur di bawahnya tercatat De 9M2xxx

    De bermaksud "DARI" bukan nya "THE"


    Untuk pengetahuan sidang pembaca semua sewaktu saya munulis diruangan ini dalam masa yang sama juga ketika ini saya sedang monitor broadcast station di Frequency 15.135Mhz jam 1800MST atau 1000UTC Tarikh 21/8/08 Radio Tiongkok International yang di pancarkan dalam bahasa Indonesia rancangannya ialah Berita mengenai Sukan Olimpik.


    Sekian untuk kali ini..............

    Wednesday, August 13, 2008

    KEMANA HALA TUJU KITA SATELAH 56 TAHUN BERTAPAK?

    IN 1978~1984 USING THIS OLD JUNK FOR MONITORING HF AR88 BY RCA
    THIS IS WHAT WE CALLED BOAT ANCHORS ! STILL IN RUNNING CONDITION...
    Mengapa ada di antara kita yang berpandangan cetek. Tujuan saya menulis bukanlah untuk menjatuhkan mana-mana pihak ataupun melumpuhkan semangat kita semua. Harus diingat kita harus bangun dan cari jalan penyelsayan dan bukan nya kita lari dari masalah.....

    Ramai diantara kita hari ini yang hanya pandai bercakap diwarung-warung kopi atau berbisik-bisik sesama rakan dibelakang tabir namun hakikatnya adakah dengan bercakap diwarung-warung kopi segala-galanya dapat diselsaikan. Kita banyak membuat komplian melalui rakan-rakan kita melalui perjumpaan "eyeball qso"...iaitu perjumpaan yang tidak rasmi. Adakah dengan melakukan demikian kita dapat selsaikan masalah yang kita semua hadapi.?

    Saya menulis disini bukan saje cakap-cakap kosong atau cakap-cakap di warung-warung kopi. Kami telah memberi berbagai cadangan dan usul. Mungkin ada pihak yang kurang senang dengan apa yang pihak kami lakukan namun hakikatnya kita telah cuba melakukan nya dengan cara yang terbaik, sudah berbagai cara yang kami lakukan melalui surat rasmi dan juga melalui perjumpaan rasmi dengan pihak berkuasa dll. Kita harap ada rakan-rakan kita yang lain tampil kehadapan melakukan sesuatu yang produktif.

    Apa yang kita semua harus buat adalah bersatu dan cuba cari jalan untuk kita semua maju kehadapan. Walaupun ada setengah pihak yang mempunyai pendapat yang berbeza namun perlu ada beberapa organisasi berganding bahu dan buat sesuatu untuk kebaikan semua pihak. Saya sedia menerima apa-apa teguran atau pandangan YANG MEMBINA SILAKAN JIKA ANDA ADA SEBARANG KOMEN..............

    Sunday, August 10, 2008

    1952 - 2008 APAKAH PENCAPAIAN KITA?





    1952 – 2008 APAKAH PENCAPAIAN KITA?

    Sempena bulan kemerdekaan. Saya ingin membawa anda dulu...kini dan akan datang.......
    Kita semua tahu Radio amatur telah mula bertapak di negara ini sejak awal 1928 lagi. Pada 1947 Persatuan Radio Amatur Perak diujudkan dan pada tahun 1952 Malayan Amateur Radio Transmitters Society didaftarkan.
    Pada hari ini kita dengar ada setengah pihak yang melaungkan kami telah lama bertapak disini sejak tahun 1952 lagi. Kami juga di iktiraf oleh pihak IARU sementara yang lain-lain itu tidak. Kalau sekadar hanya melaungkan cogan kata kami diiktiraf namun jika tidak ada perancangan dan pembaikan maka apalah ertinya pengiktirafan itu.

    Apa kah dengan mengatakan atau melaungkan ini kita semua sudah merdeka kita kena lihat apakah yang telah berlaku sepanjang tempoh tersebut kalau saya tanya siapa kah orang yang bertanggung jawab membawa organisasi tersebut ke IARU siapa yang tahu? Sebelum kita melakukan sesuatu perkara kita harus mengenal sendiri diri kita dan mempelajari sejarah penubuhannya dari orang-orang yang berpengalaman. Kemana arah tuju kita? Adakah kita sudah selesa dengan apa yang kita kecapi sekarang ini. Permohonan Lesen Kelas B di buat seawal tahun 90han satelah naik turun beberapa kali berunding dengan pihak atasan akhir nya Lesen Kelas B diluluskan. Lesen Kelas B mula di perkenalkan pada Jun tahun 1997. Walaubagaimanapun Kelas B pada ketika itu hanya dibenarkan menggunakan frequency 144Mhz dengan kuasa pancaran sebanyak 10 Watts sahaja. Pada hari ini 9Ws boleh bekerja di :
    28Mhz, 50Mhz, 144Mhz dan 440Mhz sedangkan kita lihat negara-negara maju yang lain sudah maju kehadapan. Adakah kita ingin melihat jiran tentangga kita maju kehadapan namun kita masih lagi di takuk yang lama. Dengan kehadiran internet di seluruh pelusuk negara sudah pastinya orang lebih selesa denganya mengapa susah-susah mengmbil ujian RAE. Saya percaya jika kita semua tidak mengmbil langkah-langkah tertentu perkembangan Radio Amatur di negara akan menjadi malap dan kabur. Kita harus peka dengan apa yang berlaku di luar negara.
    Kita faham kemungkinan besar yang menarajui sesuatu organisasi mempunyai sedikit pengalaman dan pengetahuan. Saya sendiri telah mengesyorkan agar organisasi berkenaan membina satu badan penasihat”advisory council” tujuannya ialah untuk menasihat pihak pentadbiran persatuan berkenaan. Namun amat malang sekali sehingga kesaat ini perkara ini tidak di praktikan.

    Mengapa kita semua (semua organisasi Radio Amatur) tidak mengambil langkah-langkah tertentu saperti contoh dibawah ini:
    1. Bagi pemegang AA 9Ws selama 2 tahun keatas. Di berikan pengetahuan SOP dan practical bagaimana menggunakan alat HF selama satu atau dua hari satelah itu benarkan mereka-meraka ini menggunakan frequency 1.8Mhz , 3.700Mhz dan juga 7Mhz.
    2. Yuran pendaftaran untuk mendapatkan AA sebanyak RM60.00 di mansuhkan.
    3. Yuran RM36 untuk AA Kelas A diturunkan menjadi RM10.00
    4. Yuran RM24 untuk AA Kelas B diturunkan menjadi RM5.00
    5. Sementara warga emas hanya perlu dikenakan sekali sahaja Yuran pendaftaran dalam seumur hidup. Yuran pendaftaran sebanyak RM10.00
    6. Mengesyokan kepada pihak berkuasa agar diberikan ”Grant” kepada persatuan-persatuan radio bagi pembangunan ( ”development”) Radio Amatur dinegara kita.
    7. Mengesyorkan agar ujian RAE dijalankan dengan cara yang lebih mudah ia itu. Sesiapa juga yang ingin mengmbil ujian sesudah mencukupi syarat-syarat yang ditetapkan oleh SKMM. Beliau hanya perlu pergi kemana-mana pejabat SKMM disana ada beberapa komputer khas untuk ujian RAE dan mereka boleh mendudukinya secara terus. Perkara ini telah di praktikan di beberapa buah negara.
    8. Mengesyorkan agar pembahruan AA dilakukan secara online. Hari ini kita hidup dizaman ”MULTIMEDIA” namapun Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia maka amat tepatlah jika sekiranya perkara ini dilaksanakan.

    Perkara-perkara ini telah saya syorkan secara bertulis kepada pihak SKMM pada Februari 2005 dan saya sekali lagi mengajukan perkara yang sama pada Ogos tahun 2008 melalui perjumpaan rasmi dengan pihak berkuasa SKMM. Saya harap pihak yang menarajui mana-mana persatuan supaya tampil kehadapan dan buat sesuatu bagi memajukan industri Radio Amatur di negara kita. Tahukah anda semua Negara-negara maju yang lain contohnya US dan UK fees untuk lesen radio amatur telah dimansuhkan. Telah bertahun-tahun saya laungkan perkara ini namun saya amat kecewa sekali tidak ada sokongan dari badan yang lain sementara pihak berkuasa pula tidak proaktif dalam hal ini. Apa yang saya lakukan bukan untuk diri saya atau untuk satu organisasi sahaja namun ianya untuk kebaikan semua warga HAM di negara ini. Wahai warga-warga Ham yang menerajui sesuatu organisasi bangun lah dari tidur ANDA!!!!
    Tujuan saya menulis diruangan ini bukanlah untuk menyalahkan sesiapa tapi hanyalah satu cadangan dan pandangan. Mungkin ada diantara anda tidak setuju dengan pandangan saya ini namun kita semua bebas memberi pandangan yang produktif untuk kebaikan kita semua. Saya memohon maaf jika terkasar bahasa.....
    Buat lah sesuatu untuk semua warga Ham di negara ini. Marilah kita semua bersatu dan buatlah sesuatu yang produktif........

    Friday, August 8, 2008

    SEANET- 40 METER NET DAN 2 METER NET

    Apakah tujuan sebenar di buat NET?SEANET....
    South East Asia Net atau SEANET di buat pada setiap hari iaitu di Frequency 14.320Mhz. pada jam, 1200 UTC atau jam 2000hrs waktu Malaysia. Penulis tidak pasti bila net ini mula diadakan. Ianya aktif sehingga hari ini. Jika ada kelapangan dan Band open penulis biasa check in di SEANET ini.


    Di Malaysia suatu ketika dulu diadakan Net iaitu MARTS megazine yang di kendalikan oleh saudara Ghazali 9M2GH. Ianya dipancarkan pada 7.040Mhz pada setiap hari ahad jam 0900. seingat saya ianyanya aktif ditahun 1987..1988. Namun oleh kerana rakan-rakan kita terlalu sibuk net tersebut tidak diteruskan.

    Pada April tahun 1993 9M2AU memberi cadangan pada 9M2DX supaya diadakan Malaysian 40 meter Net satelah dipersetujui oleh 9M2DX. 9M2AU bersama 9M2DX menjalankan Net yang diberi nama MARTS 40 meter net. Ianya di jalankan pada setiap hari Ahad pada jam 0930hrs di Frequency 7.040Mhz. Dalam mengendalikan Net ini di akhir Net tersebut 9M2DX/9M2AU memberi Propagation Report dan penerangan semasa mengenai Radio Amatur, biasanya Net ini berjalan selama 1 jam sahaja atau kurang dari itu.


    Mula-mula Net ini di kendalikan oleh 9M2DX (Prof. Dr. Ahmad Faizal) dan juga 9M2AU dari kelab station UKM Bangi. Satelah beberapa bulan mengendalikan Net ini seingat penulis pada bulan Ogos 1993 9M2DX DAN 9M2AU menyerahkannya kepada pihak MARTS pihak MARTS kemudian diketuai oleh 9M2ZA membuat Roster...beberapa orang pengendali Net kemudian diberi tugas bergilir-gilir untuk mengendalikan MARTS 40 meter net ini. Antaranya 9M2MP sekarang ini beliau telah tukar callsign menjadi 9M2PZ, 9M2MZ, 9M2FK, 9M2KT, 9M2CL, 9M2RS, 9M2RI, 9M2GL, 9M2KX, 9M2NZ, 9M2AU, 9M2RB, 9M2JL, 9M2GR, 9M2EO, 9M2NM, 9M2DY, 9M2GL, 9M2PV dan lain-lain lagi. Pada bulan February tahun 2008 yang lalu 40 meter net ini telah diberhentikan buat sementara. Ini kerana pihak yang bertanggung jawab tidak menitik beratkan soal ini. Sementara itu tidak ada pihak yang tampil kehadapan bagi meneruskan NET ini. Amat malang sekali ramai diantara 9M sudah tidak aktif lagi sementara pendatang baru 9Mxxxx tidak seaktif jika dibandingkan dengan 9M ditahun 90han yang lalu. Kemungkinan besar dikala ini ada beberapa faktor yang menyebabkan perkara ini terjadi.


    1. Tidak mempunyai pengetahun dan pengalaman
    2. Tidak mempunyai semangat yang kukuh dalam hobi ini. Tidak saperti orang veteran dimana radio
    amatur menjadi darah daging mereka.
    3. Mungkin hari ini ada internet mereka boleh pergi ke echolink dan sebagainya.
    4. Radio Amatur tidak menjadi perkara penting dalam kehidupan mereka.
    5. Halangan-halangan yang lain.

    MARTS 40meter net telah pun dimulakan di UKM Bangi pada tahun 1993 Amat malang sekali jika perkara ini tidak diteruskan. Ianya adalah satu aktiviti radio yang diadakan seminggu sekali. Jika kita amati jiran kita saperti Indonesia Nusantara Net dikendalikan setiap petang di Frequency 7.055Mhz sementara SEANET pula dikendalikan setiap hari di 14.320Mhz. Sehingga kini Nusantara Net dan Juga SEANET masih lagi aktif setiap hari. Kita harus ada identiti kita. Oleh yang demikian saya berseru agar pendatang-pendatang baru diarena ini menjadi lebih proaktif dalam perkara ini. Harus ada beberapa orang pengganti dalam mengendalikan NET ini...

    Apakah tujuan di adakan Net.
    -Antara tujuannya adalah untuk mengadakan sesuatu aktiviti mingguan.
    - Menetapkan hari dan masa diadakan net supaya mana-mana rakan ham boleh berhubung antara satu sama lain
    diwaktu itu.
    - Melatih kita bagaimana mengendalikan sesuatu Net jika berlaku sesuatu kecemasan.
    - Membantu mana-mana pihak apabila ada panggilan kecemasan semasan Net dikendalikan.
    Pada pendapat penulis yang paling penting adalah melatih individu bagaimana mengendalikan Net semasa berlaku kecemasan atau bencana. Ini amat penting. Pengendali Net harus mengendalikan dengan seringkas yang mungkin atau KISS method :”keep it short and simple"
    Pengendali Net yang berpengalaman tidak merepek-merepek di udara dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya dibicarakan di udara sewaktu net di jalankan.
    Sesiapa yang check in Net tersebut hanya memberi Callsign dan Signal report sahaja. Jika ada apa-apa berita yang penting. Pihak berkenaan hanya melaporkan sahaja kepada pengendali Net. Dan jika sekiranya ada station yang ingin berhubung dengan station yang lain. Pihak yang mengendalikan Net biasanya akan mencari Frequency yang kosong dan beliau akan mengarahkan kedua-dua station tersebut QSY contohnya...Please QSY to 7.050 Thank you. Ini ada lah etika yang betul tentang cara-cara mengendalikan NET. Pengendali Net harus buat seringkas yang mungkin tidak perlu menjalankan Net sehingga berjam-jam. Bagi mereka yang ingin pelajari cara-cara mengendali Net. Silalah...monitor di 7.055mhz setiap petang jam 1800MST atau silalah monitor di 14.320mhz setiap hari pada jam 2000MST atau 1200UTC

    ****Akhir kata saya harap pihak-pihak tertentu tampil kehadapan untuk meneruskan perjuangan orang-orang lama …..Anda mempunyai tenaga dan sebagainya apalah salahnya jika anda bergilir-gilir mengendalikannya. Anda hanya perlu meluangkan sedikit masa untuk mengendalikannya dan ianya hanya seminggu sekali.


    2 Meter Net.
    2 meter Net sebenarnya diadakan adalah untuk local sahaja dan tujuan nya untuk mengeratkan lagi Radio Ham di negara ini dan juga memenuhi aktiviti radio amatur di negara. Ini suatu yang patut dibanggakan dan patut di teruskan. Namun begitu harus ada pengisian nya. Net controler tidak perlu berucap lama-lama dan mengendalikan Net dengan jangka waktu yang lama. Kita harus menetapkan masa mungkin satu jam atau 1 jam setengah untuk melakukan sesuatu Net. Perlu ada garis panduan untuk menjalankan Net. Saya harap Net Controller di 2 Meter mempelajari bagaimana Nusantara Net dan Seanet dikendalikan, cuba luangkan sedikit masa untuk mempelajarinya melalui frequency 7.055Mhz dan juga 14.320Mhz.

    Pandangan.Mungkin pada hari ini kita lebih selesa dengan apa yang kita kecapi. Buat apa kita nak susah-susah buat ini dan itu. Aku dah lulus exam cw dah ada 9Mxxxx cukuplah aku dah capai apa yang aku nak…
    Mungkin kata-kata ini berada dipemikiran kita. Bak kata orang saperti syok sendiri. Ada diantara kita pula hanya mementingkan diri sendiri apa tidaknya sebelum dapat callsign munculah beliau di kelas-kelas RAE dan juga kelas CW. Satelah dapat semuanya hilang entah kemana. Kalau munculpun mungkin bila ada majlis-majlis rasmi saperti AGM dan majlis jamuan hari raya dan sebagainya. Ada antaranya menggunakan persatuan tertentu untuk kepentingan peribadi. Mereka tidak tampil kehadapan membantu dalam menjana atau memperbaiki kelemahan yang sedia ada. Hari ini apa yang kita lihat ialah ramai yang hanya pandai memberi komen dan menuding jari itu tak betul ini tak betul. Namun berapa ramai yang tampil kehadapan membantu dalam sesuatu perkara. Sepatutnya sifat saperti ini harus kita elakan. Kita harus mencari jalan bagaimana caranya untuk menyelsaikan sesuatu masalah bukannya menimbulkan lagi masalah. Hari ini apabila ada masalah ramai yang lari meninggalkannya. Tetapi berapa ramai yang tampil kehadapan membantu menyelsaikan masalah?
    Kita harus melihat adakah kejayaan kita hari ini untuk kita sahaja. Atau untuk dikongsi bersama rakan-rakan yang lain. Sifat mementingkan diri sendiri harus dibuang. Apa yang saya lihat pada hari ini kita sudah kurang semangat kejiranan dan bantu membantu. Suatu perkembangan yang kurang sihat. Satu perkara lagi kita hanya bergerak dalam komuniniti kita. Kita lupa kita hidup bermasyarakat kita harus keluar dari komuniti kita. Kalau acara-acara radio amatur diadakan khas untuk komuniti kita sahaja sampai bila pun kita tidak akan maju. Apakah kita boleh berbangga dengan hanya 7,000 orang sahaja yang memiliki AA kelas A dan B??

    Friday, July 25, 2008

    FIRE EXTINGUISHER ATAU ALAT PENCEGAH KEBAKARAN

    HARI ini kita boleh lihat banyak kenderaan di jalan raya. Kita membelanjakan wang berpuluh ribu malahan ada yang berkemampuan membelanjakan beratus ribu untuk memiliki sebuah kenderaan. Tapi berapa ramai diantara kita yang memiliki alat pemadam api dalam kenderaan kita?


    ALAT PEMADAN API DIDALAM SEBUAH KENDERAAN

    LAGI SATU CARA BAGAIMANA MEMASANG ALAT PEMADAM API DALAM KENDERAAN ANDA



    ABC TYPE DRY POWDER



    LITAR PINTAS ("SHORT CIRCUIT")



    PEMANDU KENDERAAN INI MAUT


    PEMANDU KENDERAAN INI SELAMAT



    Salam untuk semua.......Harap maaf sudah lama saya tak update blog saya ini...

    Hari ini saya ingin cerita satu topik yang agak menarik. Pagi-pagi tadi semasa dalam perjalanan balik ke rumah lebih kurang jam 0747hrs.. Scan di 2 meter...terdengar seorang rakan menceritakan yang kereta jirannya terbakar pada subuh hari....Kesian juga bila dengar cerita-cerita begini.

    Apa yang saya hendak ketengahkan disini ialah. Mengapa perkara ini terjadi. Dan bagaimana kita hendak mengelakannya atau mencegahnya. Hari ini ramai antara kita yang hantar kereta kita ke workshop kereta atau aksesori kereta untuk memasang sistem hi fi atau alat2 elektrik yang lain. Awas apabila anda hendak memasang peralatan audio atau alat2 elektronik dan elektrik didalam kereta. Pastikan pendawaian yang dibuat oleh juruteknik dibengkel2 kereta melakukannya dengan cara yang betul. Punca utama "short circuit" adalah kerana pendawaian yang tidak menepati standard pendawaian. Biasanya juruteknik di kedai aksesori apabila hendak membuat penyambungan kabel ia hanya memintal nya sahaja tidak di solder dan juga tidak disambung menggunakan connector atau cable lug. Satelah dipintal kabel tersebut biasanya ia akan menggunakan tape hitam untuk menutup kabel berkenaan apa yang terjadi salepas itu ialah oleh kerana suhu didalam enjin agak panas...ini menyebabkan glue yang ada pada tape hitam berkenaan akan cair dan lama kelamaan tape tadi akan tertanggal dan ini menyebabkan apabila tempat sambungan kabel tadi tergesel dengan body kereta kita ianya menyebabkan berlakunya "spark" dan akan menyebakan kebakaran. Satu perkara lagi fuse yang diigunakan agak terlalu tinggi....fuse berkenaan mungkin tidak berfungsi...dan menyebabkan kebakaran.

    Perkara yang kedua ialah...kabel yang digunakan tidak mengikut spesifikasi mungkin terlalu kecil untuk menampung bebanan dan ini menyebakan kebal berkenaan akan cair.....cuba anda lihat sendiri mengapa kabel di terminal bateri agak besar mengapa tidak menggunakan kabel elektrik biasa yang digunakan untuk pendawaian lampu atau socket outlet dirumah kita. Ini kerana kabel berkenaan tidak mampu menanggung bebanan (load) sesuatu peralatan. Ianya dikira dalam unit "AMPS"......10 amps...20 amps...30amps dan sebagainya. Jika sekiranya pendawaian didalam kenderaan kita dibuat dengan cara yang tidak betul ada beberapa masalah akan timbul...contohnya jika anda memasang alat VHF, receiver anda akan pickup noise....alat Hi Fi anda juga akan pickup "NOISE" dan yang lebih ketara jika anda pasang alat HF di kereta anda, mungkin disini amat jarang sekali kita lihat rakan2 kita memasang alat HF didalam kereta. Saya akan bincangkan bagaimana hendak mengurangkan atau menghilangkan bunyi "noise" ini didalam topik yang lain.Hari ini kita hanya bincangkan mengenai topik "LITAR PINTAS ATAU SHORT CIRCUIT".
    Pastikan segala penyambungan kabel didalam kenderaan kita dibuat dengan sempurna....maksud saya semua penyambungan harus menggunakan conector atau kabel lug yang bersesuaian dan menggunakan Tape yang high quality. Dan segala pendawaian diikat dengan kemas dan selamat. Pastikan Fuse yang digunakan mengikut nilai yang sesuai dengan bebanan. Jika fuse berkenaan blow ini adalah disebabkan oleh litar pintas atau bebanan yang lebih maka gantikan nilai fuse yang setara. Apa gunanya fuse ini. Gunanya adalah untuk mengawal arus elektrik yang mengalir kedalam satu litar. Jika litar berkenaan menggunakan fuse yg nilainya 10Amps maka apabila arus berkenaan mengalir melebihi 10Amps fuse nya akan blow dan melindungi dari terjadinya kebakaran pada litar berkenaan. Walauapapun jika anda tidak tahu perkara ini dapatkan nasihat atau khidmat dari juruteknik yang bertauliah.

    Ini dapat dapat menyelamatkan anda dan keluarga anda. Cuba anda bayangkan apa akan terjadi jika sekiranya dalam perjalanan balik ke kampung atau kemana sahaja tiba2 enjin anda berasap......bila dibuka bonet didapati terdapat kebakaran....sudah pastinya ianya menjejas perjalanan anda dan yang penting nyawa anda dan keluarga anda. Hari ini berapa ramai antara kita yang mempunyai alat PEMADAM API didalam kenderaan kita. Dan jika adapun berapa ramai yang tahu menggunakannya. Cuba kita bayangkan kita sanggup berbelanja berpuluh ribu dan ada yang beratus ribu untuk membeli sebuah kenderaan...tapi alat Pemadam Api yang harganya tak sampai RM50.00 kita tak mampu untuk membelinya ada ketikanya bukan kita tak mampu untuk membelinya tetapi tidak ada keperluan. Hari ini jika anda terbaca ruangan saya ini silalah kekedai aksesories atau ke Tesco, Carefour ACE dan sebagainya belilah alat pemadam api satu didalam kenderaan kita dan satu lagi letakan didalam rumah kita. Dapatkan pemadam api yang dari jenis serbuk kering atau "Dry Powder" atau CO2.