Thursday, September 18, 2008

BAGAIMANA MEMBUAT ADUAN DAN MENDAPAT JAWAPAN YANG ANDA KEHENDAKI

Kita adalah pengguna kita harus tahu serba sedikit mengenai hak kita sebagai pengguna. Apabila pengguna menghadapi masalah contohnya membeli barangan letrik yang rosak...kerosakan jalan, lampu isyarat, perkhidmatan tidak baik dll.
Hari ini rata-rata ramai pengguna tidak tahu bagaimana membuat aduan. Kebanyakan dari kita hari ini mengadu di tempat yang salah. Ada yang membuat rungutan di yahoo group ada yang cadang ini dan itu ada pula yang tidak puas hati berbincang sesama sendiri. Adakah dengan cara ini akan menyelsaikan masalah?

Sebagai satu contoh.....Hari Raya akan menjelang tidak lama lagi. Perkara ini selalu kedengaran dimana bila saje kita balik dari bercuti di hari-hari perayaan kita akan lihat sampah-sampah bersepah diatas jalan raya ditaman-taman perumahan. Sisuami akan komplain pada si-isteri apalah Majlis Daerah buat...sampah tak dipungut...dan bertabur disana sini...dia orang ini buat kerja apa? Duit kita dia orang pungut....tapi tengok lah balik dari beraya kat taman kita ni bersepah sampah diatas jalan raya. Tiap kali si-suami akan complian pada isterinya sambil membawa kereta ketempat kerja. Persoalan disini adakah dengan mengadu perkara ini pada si-isteri akan menyelsaikan masalah.......silap haribulan suami isteri akan bergaduh........

Apa yang sepatutnya sisuami buat ialah mengadu perkara tersebut ke pihak berkuasa tempatan. Melalui telefon atau terus ke pejabat pihak berkuasa tempatan. Ini cara yang terbaik iaitu kita membuat aduan ditempat yang betul.Belajar dari kesilapan.

Kes Pertama
1. Saya pernah tinggal di Flat Keramat Jaya bersama dengan abang saudara pada tahun 1987 pada ketika itu tidak ada telefon di kediaman kita. Yang ada hanya 4 pondok telefon awam sahaja di kawasan Flat berkenaan. Yang peliknya "Trunking" sudah terpasang dirumah flat berkenaan akan tetapi tiada pendawaian telefon dibuat mengikut kata abang saudara saya dia mengatakan trunking tersebut sudah lama dipasang. Apa yang saya buat suatu hari saya menghantar sepucuk surat kepada Persatuan Pengguna Pulau Pinang meminta pertolongan mereka. Alhamdulilah selang se minggu saya menerima sepucuk surat dari CAP (Consumer Association Of Penang) mereka mengadu perkara ini kepada Syarikat Telekom Malaysia... Selang beberapa minggu kemudian pihak telekom mengutus surat kepada saya. Tiga bulan selepas itu pihak Syarikat Telekom membuat pendawaian dan pemasangan telefon kerumah-rumah kediaman berkenaan......


Kes Kedua
2. Melalui pengalaman pengarang pernah membuat aduan dengan pihak berkuasa tempatan. Perkara ini berlaku disekitar tahun 1995. Pada suatu hari didapati "Monson Drain" dibelakang rumah pengarang tersumbat dan air tidak dapat mengalir dengan baik apabila hujan lebat airnya hampir melimpah keluar...kedalaman air dalam "Monson Drain" ini ialah 15 kaki......oleh yang demikian atas sikap keperihatinan pengarang dikuatiri banjir atau takut anak-anak jiran jatuh kedalam "Monson Drain" berkenaan. Semasa hujan lebat pengarang merakamkan beberapa gambar dimana ketika itu air longkang berkenaan hampir melimpah. Pengarang kemudian membuat surat aduan dilampirkan bersama gambar-gambar yang diambil dan terus di hantar ke pihak berkuasa tempatan. Selama 7 bulan tiada apa-apa tindakan di ambil salepas itu pengarang menghantar salinan surat aduan yang pertama tadi ke Setiausaha Kerajaan Negeri. Untuk pengetahuan pembaca dalam masa seminggu surat tersebut dihantar ke pejabat setiausaha kerajaan negeri barulah ada tindakan...dimana pihak berkuasa menghantar kontraktor untuk membersihkan "Monson Drain" yang tersumbat itu. Maka selesailah masalah yang kami hadapi.


Selang 4 tahun kemudian perkara yang sama berlaku "Monson Drain" berkenaan sekali lagi menghadapi masaalah...kejadian yang sama berulang kembali. Kali ini saya tidak membuat apa-apa aduan ini kerana saya telah melakukan perkara tersebut dimasa yang lalu kali ini saya berharap agar ianya dilakukan oleh jiran-jiran yang lain. Namun tiada siapa yang buat aduan pada suatu hari saya masih ingat lagi di hari Sabtu hujan turun dengan lebat sekali dan apa yang terjadi ialah air "Monson Drain" berkenaan melimpah keluar dan menyebabkan banjir !!!! Hah puas hati saya.....biar semua orang kena.....sebab masing-masing mengharapkan seseorang yang buat aduan tapi tak seorang pun membuat aduan.....macam cerita saya tadi lah masing2 komplain tak kena tempat......Tapi nasib baik tak seteruk mana, banjir berkenaan hanya masuk kedalam rumah saya setinggi 2 inchi...tapi nasib baik hujan reda...kalau hujan turun lagi mungkin banjir berkenaan akan naik berapa kaki saya tak tahu. Pada keesokan hari nya saperti biasa saya mengarang sepucuk surat. Pada hari Isnin pagi-pagi lagi saya sudah berada di kaunter mengadu di Majlis Perbandaran.......kerani yang bertugas dikauter berkenaan menyuruh saya mengisi borang, beliau menghulurkan borang yang dimaksudkan, saya kemudian menyatakan pada beliau "...Saya rasa saya tak perlu mengisi borang ini...lalu saya menghulurkan sekeping surat bersama salinannya sekali yang saya siapkan semalam....lalu saya menyuruh kerani berkenaan Cop kan salinan surat yg saya berikan sebagai bukti surat tersebut diterima oleh Pihak Majlis Perbandaran. Satelah beliau Copkan surat berkenaan. Saya pun terus berlalu dari tempat tersebut. Tuan-tuan hendak tahu Hari Isnin jam 9.00am saya membuat aduan pada Hari Rabu datang sekumpulan pekerja mereka terus membersihkan "Monson Drain" berkenaan.
Persoalan nya mengapa pada kejadian pertama mangambil masa lebih dari 7 bulan untuk melakukannya...dan kenapa pada kejadian kedua hanya mengambil masa 3 Hari? Jawapannya mudah....masa kejadian pertama cara saya membuat pengaduan saperti berikut...Saya mengarang 3 muka surat kemudian disertakan dengan gambar. Itu sahaja. Kejadian kedua cara saya buat aduan lain sedikit.... saya hanya mengarang satu muka surat tapi kali ini saya buat c.c kepada.....1.Setiausaha Kerajaan Negeri. 2.Badan Pencegah Rasuah 3.Biro Pengaduan Awam.......Itu sahaja. Dalam tempoh 3 hari kes saya selesai......Mudah kan.

Dari pengalaman saya, cara yang terbaik untuk membuat aduan adalah surat aduan perlu dicatitkan perkara berikut
:

1. Tarikh . No Rujukan surat.
2. Penerangan ringkas dan padat mengenai aduan.
3. Surat yang di hantar Perlu ada salinan kepada atau (c.c)Biro Pengaduan Awam/FOMCA / dan Jabatan atau Kementerian yang menyelia sesuatu jabatan. mengikut jenis2 aduan.
4. Perlu disimpan salinan surat aduan.
5. Yang paling baik surat aduan tersebut dihantar dengan tangan dan salinan surat berkeaan di chop oleh Jabatan atau Kementerian dan tarikh penerimaan.

Berikut adalah senarai alamat kementerian atau jabatan yang perlu tuan-tuan ketahui
.

Pengurusi
Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia
Off Persiaran Multimedia
63000 Cyberjaya
Selangor
Tel: 03-8688 8000
Fax: 03-8688 1000
Email:
webmaster@cmc.gov.my

Central Regional Office
Level 17, Wisma Masalam
1, Jalan Tengku Ampuan Zabedah C9/C
Section 9
40100 Shah Alam
Selangor
Tel: 03-5518 7701
Fax: 03-5518 7710

Northern Regional Office
Unit 3, Level 11 Menara UMNO
128, Jalan Macalister
10400 Penang
Tel:04-227 1657
Fax:04-227 1650

Eastern Regional Office
Level 2, Bangunan Tabung Haji
Jalan Bukit Ubi
25200 Kuantan
Pahang
Tel: 09-512 1100 / 1119
Fax: 09-515 7566

Southern Regional Office
Suite 7A, Level 7
Menara Ansar, Jalan Trus
80000 Johor Bahru
Tel: 07-226 6700
Fax:07-227 8700

Sabah Regional Office
Level 8, Wisma BSN
Jalan Kemajuan, Kamarunsing
88000 Kota Kinabalu
Sabah.
Tel: 088-268 978
Fax: 088-253 205

Sarawak Regional Office
Level 5 (North), Wisma STA
26 Jalan Datuk Abang Abdul Rahim
93400 Kuching, Sarawak
Tel: 082- 331 900
Fax: 082- 331 901

Ketua Setiausaha
Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi
Block E4/5 Parcel E
Pusat Pentadbiran Kerajaan
62668 Putrajaya
Tel: 03-8883 6000
Fax: 03-8889 3712
e-mail :
webmaster@ktak.gov.my

Ketua Pengarah
Biro Pengaduan Awam
Jabatan Perdana Menteri
Aras 6, Block B1, Kompleks JPM
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 Putrajaya

FOMCA
NO:10-1 Bangunan SKPPK
Jalan SS9A/17
47300 Petaling Jaya
Selangor

Consumers Association Of Penang
10 Jalan Masjid Negeri
11600 Pulau Pinang

Penutup
Saya telah banyak kali membuat aduan kepada pihak2 kerajaan dan banyak perkara yang telah selesai...antara nya ialah:

Kementerian Tenaga Air Dan Komunikasi
Kementerian Kesihatan
Telekom Malaysia
Pihak Berkuasa Tempatan dll.

Janganlah takut untuk membuat aduan kita harus tahu hak kita sebagai seorang pengguna. Dan adulah ke tempat yang betul. Kita harus bertindak kita janganlah membiarkan sahaja orang lain membuat aduan dipihak kita. Sepatutnya kita harus tampil kehadapan dan bertanggung jawab kepada diri kita dan keluarga kita. Yang kedua sekurang-kurang nya kita telah membantu rakan-rakan atau jiran kita yang lain melalui aduan yang kita buat..ada ketika nya dengan aduan yang kita buat dan tindakan yang diambil oleh pihak yang bertanggungjawab membantu menyelamatkan nyawa orang lain. Fikir-fikirkan lah.......

3 comments:

  1. saya pula ada masalah dengan bengkel kereta yang terletak betul2 10 meter shj di belakang rumah saya dan rumah2 yang lain. pencemaran udara, air dan bunyi kerap berlaku..pernah buat aduan ke Majlis Perbandaran dan Jabatan Alam Sekitar, mereka datang meninjau tapi lepas itu terus senyap. Maybe betul awak cakap kena buat surat aduan yang asa c.c ke biro pengaduan awam atau jabatan lain..sampai sekarang masalah ini tak selesai sejak 2008 lalu..

    ReplyDelete
  2. Cuba anda lakukan saperti yang saya sudah pratikan insyaallh masalah anda akan selesai...

    ReplyDelete
  3. Saya berasal dari kampung Lituk Pulau jalan Tawayari Lahad Datu Sabah, saya mewakili semua kampung sepanjang jalan Tawayari Hulu Segama. saya membuat aduan ini disebabkan semua ketua kampung tidak mengendahkan dan tidak menguruskan jalan raya sepanjang kampung kami atas sebab yang kami tidak ketahui. Malaysia sudah merdeka sejak 54 tahun yang lalu dan Sabah telah memasuki Malaysia sudah 48 tahun yang lalu akan tetapi kemajuan di kampung kami yang mana penduduknya lebih daripada 2000 orang, tidak mendapat kemudahan bekalan air bersih padahal, loji penapis air bersih cuma beberap ela sahaja dekatnya dan berhararap mendapat bekalan air hujan dan juga daripada sungai akan tetapi, pemaju-pemaju loji-loji pasir di sepanjang sungai Segama yang mana kami tahu TIDAK BERLESEN, telah mencemarkan sungai tersebut dengan tumpahan minyak kotor dan mengabutkan sungai tersebut, telah memberi kususahan kepada penduduk kampung untuk mendapatkan bekalan air bersih. loji-loji pasir HARAM ini telah memonopoli jalan gravel kampung kami. lori-lori yang menangkut pasir daripada loji-loji tersebut telah menyebabkan kadar habuk yang teruk dan memberi kesan kepada penduduk kampung di sepanjang kampung kami. jalan kampung kami yang TIDAK berturap menjadi sangat bahaya pada kenderaan-kenderaan kecil disebabkan lori-lori yang mengangkut pasir menggunakan jalan kampung kami sebagai jalan utama untuk keluar dan masuk pada waktu siang dan malam. jalan kampung kami telah menjadi semakin teruk dan rosak apa lagi pada waktu hujan, jalan kampung kami menjadi sangat bahaya dan susah untuk dilalui oleh kenderaan kecil dan juga pejalan kaki. kampung kami dijanjikan akan diberi kemudahan jalan asphalt daripada simpang jalan besar sehingga ke hulu kampung, tetapi projek pembikinan jalan asphalt tersebut telah dibatalkan diatas sebab yang kami tidak ketahui. kami terasa TERTIPU dan KECEWA dengan pembatalan projek ashpalt tersebut, kami mengeshaki ada sesuatu yang tidak betul. kami ingin meminta petolongan dan berharap sangat agar pihak TV3 menyiasat perkara ini. sebab hal ini telah berlaku sejak berpuluh tahun yang lalu. kami pun mahu merasa apa itu erti merdeka yang sebenar. bilakah kampung kami merasa kemudahan jalan asphalt dan mendapat bekalan air bersih? sampai bilakah orang-orang kampung kami menghirup udara yang berhabuk dan minum air sungai yang berminyak? setahu kami di sesebuah kawasan di bahagian semenanjung Malaysia, jikalau tidak mendapat bekalan air bersih dalam sehari telah diheboh hebohkan diberita dan juga media enternet. bayangkanlah yang kami ini telah berpuluh-puluh tahun tidak mendapat bekalan air bersih dan juga tidak mendapat kemudahan jalan asphalt. fikir dan renungkanlah. saya hanya wakil suara orang-orang kampung yang ingin merasakan kemajuan kampung setelah kemerdekaan 54 tahun ini. MERDEKA!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!!.

    ReplyDelete