Thursday, July 9, 2015

Taiping Bandar Bersejarah






Sejarah Taiping

Sejarah mencatatkan, Taiping menjadi tumpuan British kerana kekayaan lombong biji timah yang ditemui pada 1840-an oleh Long Ja’afar ketika sibuk mandi jeram di Larut, Perak.

Long Ja’afar kemudian membawa masuk sekumpulan pelombong Cina dari Pulau Pinang bagi membantu kerja melombong di Klian Pauh.

Selepas pergaduhan tercetus antara kumpulan Hai San dan Ghee Hin pada 1861, Ngah Ibrahim menggantikan bapanya, Long Ja’afar pada 1857.

Taiping bermakna ketenangan abadi dalam bahasa Mandarin. Ia menjadi ibu negeri Perak sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua. Selepas itu, ibu negeri Perak dipindahkan ke Ipoh selepas kekalahan tentera Jepun.

Lapangan Terbang Taiping   Ia terletak di Thomson Road, Tekah dan juga diketahui sebagai Lapangan Terbang Tekah. Lapangan terbang ini dibina dalam awal tahun 1929,lapangan yang membenarkan kapalterbang mendarat dan berlepas, merupakan yang pertama di negeri Perak dan yang pertama di Semenanjung Malaysia

Melalui lapangan terbang ini Bandar ini juga mencatat sejarah manis dalam pengangkutan udara negara iaitu tempat presiden pertama dan bekas naib presiden Indonesia, Sukarno dan Mohd Hatta mendarat pada 1945 untuk mengadakan rundingan kemerdekaan Tanah Melayu dan Indonesia.

Kedua-dua tokoh itu mengunjungi bandar ini untuk bertemu Dr Burhanuddin al-Helmi dan Ibrahim Yaacob, pemimpin Kesatuan Semenanjung Indonesia untuk membincangkan kemerdekaan bersama kedua-dua negara.


Tertua dan pertama di Malaysia

Taiping adalah lokasi paling kerap menerima taburan hujan di negara ini iaitu sekitar 4,000 milimeter setahun. Justeru, muka buminya sentiasa lembap terutama di Taman Tasik Taiping.

Bandar Warisan ini masih mengekalkan ciri-ciri peninggalan sejarah dengan bangunannya kaya dengan seni bina kolonial.

Selain daripada Bukit Larut yang menjadi pusat peranginan tertua dan Taman Tasik Taiping sebagai tasik tertua di Semenanjung Malaysia, bandar ini juga adalah laluan kereta api pertama dibuka antara Taiping dan Port Weld pada 1885, Muzium Perak pada 1883 dan padang golf pertama di semenanjung yang dibuka di Taman Tasik Taiping pada 1885.


Antara rekod pertama Taiping (tahun)

Lombong bijih timah terbuka di Semenanjung (1844)
Kolam renang - Kolam Renang Kemahkotaan (1870)
Gudang senjata dan meriam (1870)
Mahkamah Majistret (1874)
Balai penghulu (1875)
Talian Telegeraf Pertama (1876)
Port Weld (1877)
Pasukan polis (1879)
Kediaman Residen (1879)
Pusat peranginan tanah tinggi - Maxwell Hill (1884)
Rest house (1894)
Masjid - Masjid Tengku Menteri (1897)
Pejabat kerajaan (1879)
Pejabat pos dan telegraf (1880)
Taman tasik - Taman Tasik Taiping (1881)
Hospital swasta dan kerajaan (1880)
Kelab - New Club (1892)
Stesen kereta api dan gudang (1881)
Bangunan pasar - Taiping Market Square (1884)
Muzium - Muzium Perak (1883)
Penjara - Penjara Taiping (1879)
Trek kereta api - dari Port Weld ke Taiping (1885)
Kelab lumba kuda - Perak Turf Club (1886)
Gereja Anglican - All Saints Church, Taiping (1886)
Sekolah Inggeris - King Edward VII School (1883)
Menara jam - Menara Jam Besar (1881)
Esplanade - Padang Esplanade (1890)
Akhbar Melayu - Seri Perak (Jun 1893)
Akhbar Inggeris - Perak Pioneer (4 Julai, 1894)
Akhbar Tamil - Perak Verthamani (1894)
Pasukan tentera - Malay States Guides (1896)
Lapangan Terbang Taiping (1929)


BUKIT LARUT DAHULU DI PANGGIL BUKIT MAXWELL


STESYEN KERETAPI PORT WELD 




KTM STATION TAIPING 1885


KTM TAIPING




Market Lama Taiping Tiada perubahan sehingga kehari ini



Sekolah King Edward VII yang masih lagi kekal reka bentuk asal



Rumah Rehat Pertama Taiping

Pejabat Kerajaan Taiping Masih gagah sehingga kini

Penjara Taiping

Kolam Renang Pertama di Taiping

Ini adalah gambar terbaru Rest House yang terletak di Taman Tasek Taiping

Ini lah nasib Pejabat Pos & Telegraf yang pertama di Malaysia

                                      Lapangan Terbang yang pertama di Malaysia ....1929














Apa yang hendak penulis paparkan disini Taiping adalah bandar bersejarah namun ia nya tidak terjaga dengan rapi oleh pihak tertentu. Taiping kaya dengan sejarah. Namun tiada sesiapa yang berminat untuk memeliharanya, amat malang sekali nasib nya bile penulis baru-baru ini melawati tempat yang bersejarah ini. 

Sebahagian dari Taman Tasek Taiping telah kering, ini tidak pernah berlaku 10 tahun yang lalu akibat dari pembangunan di di persekitaran yang tidak di kawal menyebabkan sebahagian taman taman tasik ini kering.

Rest House Taiping yang terletak di Taman Tasek yang dahulunya bekas peninggalan Asst. Residence British telah dinaiki lalang. Ini adalah sejarah pertama di mana talian telegraf pertama di pasang dari tempat ini ke Pejabat Residence di Kuala Kangsar talian telegraf yang pertama di tanah melayu ini telah beroperasi pada 16 April 1876. Sementara itu pejabat pos dan Telegeraf yang pertama di tanah melayu juga telah di biarkan menjadi Setor....saperti gambar di atas.

Hanya beberapa bangunan saperti Muzium Taiping, Bangunan Kerajaan, Sekolah King Edward VII, Sek. Methodist, dan beberapa bangunan sahaja yang terjaga dan di kekalkan bentuk nya saperti asal.

Sekolah King Edward VII ini  ramai antara kita yang tidak tahu keistimewaan tentang sekolah ini....untuk informasi Station kretapi yang pertama dibina adalah asal nya di Sekolah ini. Selepas ianya berpindah ke tempat sekarang yg berhadapan dengan hospital Taiping. Maka di dirikan Sekolah King Edward seingat penulis yang pernah bersekolah di sini pada Tahun 1968 rail keretapi peninggalan nya masih ujud ketika itu. Penulis masih lagi mengingati nya.

Banyak perkara yang bersejarah ini tidak di ketengahkan dan tempat ini di biarkan begitu sahaja. Ade tempat2 nya di biarkan tampa terurus.

Penulis menyeru kepada pihak tertentu supaya mengambil langkah proaktif bagi menjaga sejarah peninggalan ini.


No comments:

Post a Comment