Friday, May 25, 2012

Renungan Bersama....

Pengalaman adalah harta paling berharga dalam hidup manusia lebih berharga dari wang ringgit harta pangkat malah apa saja dalam bentuk material. Pengalaman membolehkan kita memahami lebih tepat tentang hidup dan kehidupan.

Kita harus mempunyai kekuatan budaya ilmu dan modal insan inilah yang mencorakan kehidupan kita. Kita harus membentuk tingkah laku pengamatan psikologi dan sosial dan dari amalan moral akhlak dan adap.

Realiti kehidupan dan pengalaman menunjukan banyak aspek yang perlu diperbaiki untuk pembangunan bangsa ini. Hati bangsa ini masih kerdil dan dikotori dengan pelbagai penyakit. Hasad dengki dan dendam kesumat, cemburu dan sakit hati masih dalam hati bangsa kita. Pemikiran bangsa ini masih terlalu nagatif dan malas untuk mempraktik dan menterjemah pemikiran tersebut dalam realiti kehidupan dalam jiwa kita masih ada lompang dan lompong yang cukup lemah.

Tampa kita sedari sebenarnya kita dijajah. Kita dijajah rupa, jiwa dan hati....Rupa kita rupa penjajah, minda kita minda penjajah malah jiwa dan hati kita tebal dengan zarah-zarah penjajah. Bangsa yang dijajah dibiarkan jahil. Kalau belajarpun hanyalah perkara2 yang remeh dan rendah ilmunya....akibatnya akan lahirlah budaya Pak Turut mendewakan sesuatu secara membuta tuli. Menerusi agenda penjajah maka terbentuklah minda penjajah yang lemah berfikir tetapi lebih emosi. Bangsa kita lebih suka kepada hiburan yang mengelakan dari mencari ilmu. Diri dan jiwa kita ternyata kosong. Akhlak, Nilai dan budi bahasa semakin hilang..........

Agama harus diletakan dihadapan sebagai paksi dan berfungsi sebagai roh kehidupan, maka akan terpelihara dan bermaruahlah kita, dengan ini hati kita menjadi bersih dan suci.

Fikiran kita menjadi sihat dan cerdas untuk mencetus idea yang baik. Emosi kita akan stabil dengan ini akan dapat meningkatkan motivasi positif dan bermaruah akhirnya akan lahirlah kehidupan yang harmoni dengan fitrah insan untuk kesejahteraan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment